Pomorska Kolej Metropolitalna chce zdobyć fundusze z nowego rozdania Connecting Europe Facility na lata 2021-2027. Stawką jest szybsza budowa nowej linii aglomeracyjnej w południowych dzielnicach Gdańska.
Jak poinformowała PKM, wniosek o dofinansowanie obejmuje przygotowanie dokumentacji środowiskowej wraz z decyzją o uwarunkowaniach środowiskowych, przygotowanie dokumentacji geotechnicznej, koncepcji projektowej oraz studium wykonalności. Wstępnie planowana jest budowa zelektryfikowanej, dwutorowej linii kolejowej od włączenia się w istniejącą linię kolejową nr 250 przy stacji Gdańsk Śródmieście, do „planowanego węzła integracyjnego Kowale wraz z budową tego węzła”.
Koszt opracowania powyższej dokumentacji szacowany jest na kwotę ok. 2,15 mln euro, a fundusze z CEF mogłyby pokryć połowę tej kwoty. W połowie roku mamy poznać decyzję organów odpowiedzialnych za przyznawanie środków.
Trójmiejska „Wyborcza” podkreśla, że jeżeli uda się uzyskać unijne środki, dokumentacja projektowa mogłaby być gotowa do końca 2024 roku. – To pozwoli, oczywiście jeżeli pozyskane będą środki na samą inwestycję, ogłaszać przetarg w formule „zaprojektuj i wybuduj" w 2025 roku – powiedział Grzegorz Mocarski, prezes spółki PKM. „Wyborcza” przypomina, że na trasie przyszłej linii wciąż miejscami niezabudowana jest dawna rezerwa terenu pod miejską kolej, którą zabezpieczono już przeszło 50 lat temu.
Dla rozwoju kolei na południe Gdańska już teraz przygotowywane jest Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe.
Piszemy o tym tutaj.