Telekomunikacja Kolejowa pilotażowo uruchomiła System Informacyjnej Obsługi Transportu Kolejowego - SITKol. Wartość tego projektu, który jest współfinansowany z funduszy UE, to 3,6 mln euro.
Portal internetowy www.sitkol.pl jest platformą wymiany informacji pomiędzy wszystkimi uczestnikami transportu kolejowego. Składa się on z trzech portali: Przewozów Pasażerskich, Transportu Kolejowego oraz Przewozów Towarowych. Ten pierwszy służy do tego, aby jego użytkownicy mogli zaplanować podróż "od drzwi do drzwi" po całej Polsce i Europie, z uwzględnieniem nie tylko pociągów, ale również środków transportu miejskiego. - Na początku myśleliśmy tylko o kolei. Później jednak, jak to zwykle bywa z takimi projektami, doszły do tego także inne środki transportu - tłumaczy Marian Ostasz, dyrektor projektu w TK Telekom. Na razie funkcja ta dostępna jest jedynie w aglomeracji warszawskiej. Dla pilotażowego uruchomienia i sprawdzenia tej funkcjonalności, warszawski ZTM udostępnił swoją bazę danych dla projektu. W planach pozostaje dalsze zintegrowanie systemu z innymi miastami.
Pasażerowie mają już wkrótce otrzymywać informacje o rzeczywistym biegu pociągów, w tym o ich ewentualnych opóźnieniach (teraz możliwe jest to dla części połączeń). - Obserwujemy zwiększającą się wrażliwość na dane. Po pojawieniu sie jakichkolwiek przekłamań, nieaktualnych danych, ludzie bardzo się denerwują. I słusznie. Dlatego też tworzenie takich systemów jest niezwykle ważne - informuje Marian Ostasz.
Większość funkcji systemu dostępna jest też dla posiadaczy telefonów komórkowych. Wystarczy w przeglądarce WAP wpisać adres http://h2g.stikol.pl lub http://mobile.sitkol.pl. Dzięki opcji "SITkol Nawigator", użytkownik może zlokalizować miejsce, w którym obecnie się znajduje, zobaczyć plan okolicy tego miejsca itd.
W ramach SITkol planuje się także wprowadzenie usługi BILkom, dzięki której będzie można dokonywać rezerwacji miejsc i uiszczać opłaty za bilety elektroniczne przy pomocy telefonu komórkowego.