Polskie Koleje Państwowe poinformowały o planie przekazania miastu budynku dawnej parowozowni w Pile. Tzw. Okrąglak ma wkrótce stać się placówką o charakterze muzealnym i centrum wydarzeń kulturalnych. Stan budynku jest dostateczny, ale wymaga on inwestycji.
Charakterystyczna lokomotywownia z okrągłą halą postojową będzie miała nowego właściciela. Budynek z lat 1870 – 1874 był wykorzystywany do lat 90. zeszłego stulecia. Po przekształceniach w dawnym przedsiębiorstwie państwowym PKP trafił do zasobów Polskich Kolei Państwowych SA, a ćwierć wieku później ma zostać przekazany miastu.
Parowozowni nie dało się skomercjalizować
– Nieczynna parowozownia jest obiektem, który z uwagi na położenie, dostępność komunikacyjną od strony miasta i inne czynniki trudno byłoby zagospodarować np. na cele komercyjne – mówi Michał Stilger, rzecznik prasowy PKP. Z punktu widzenia spółki jest ona zatem majątkiem zbędnym, zwłaszcza że według naszego rozmówcy utrzymanie placówki muzealnej o skali tak dużej, jaka wynika z wielkości samej hali, bez udziału samorządu czy instytucji państwowych jest praktycznie niemożliwe. Wkrótce muzeum i placówkę kulturalną ma więc w dawnej lokomotywowni otworzyć miasto.
Rozmowy pomiędzy PKP a samorządem w sprawie przyszłości obiektu
toczyły się co najmniej od 2016 roku. W 2023 r. pilskie władze wyraziły pisemnie chęć przejęcia nieruchomości, co miało przyspieszyć dalszy bieg wydarzeń. – Będziemy mogli wesprzeć nowego właściciela Okrąglaka np. w zakresie niezbędnych uzgodnień – deklaruje przedstawiciel kolejowej spółki. Zastrzega jednak, że PKP nie mają możliwości wydatkowania środków np. na rewitalizację hali wraz z jej przyległościami ani nie planują współpracy związanej z nowym zagospodarowaniem obiektu.
Zmiana właściciela nie obejmie lokomotywowni wachlarzowej
Do ostatecznego przekazania nieruchomości ma dojść pod koniec 2024 r. – Podpisanie aktu notarialnego wymaga przygotowania nieruchomości pod względem formalno-prawnym – tłumaczy nasz rozmówca. Końcowym etapem tych przygotowań ma być uzyskanie formalnych zgód od odpowiednich organów samego PKP oraz od właściwego ministra. Miasto pozyska sam budynek wraz z przyległym terenem i budynkami gospodarczymi. Dodatkowo przekazany ma zostać grunt stanowiący ul. Zakopiańską.
– Przedmiotem zbycia nie będzie natomiast parowozownia wachlarzowa, położona obok Okrąglaka, która cały czas jest użytkowana – zastrzega Michał Stilger. Szczegóły dotyczące przekazania działek i zabudowań będą jeszcze przedmiotem rozmów, ale jest już pewne, że miasto otrzyma zabytkowy obiekt nieodpłatnie. W 2023 r. po odpowiedniej kontroli stan techniczny hali został określony jako dostateczny.
Siedem lat temu wyremontowano dach
Ostatnią większą inwestycją PKP SA w przygotowywaną do przekazania parowozownię był kompleksowy remont jej dachu. Został on przeprowadzony w 2017 r. – Wartość prac wyniosła 1 mln zł – usłyszeliśmy.