Po ogłoszeniu konieczności wyburzenia zabytkowych dworców na linii otwockiej, na Polskie Linie Kolejowe spadła fala krytyki. Protestują architekci i miłośnicy kolei. Mieszkańcy zapowiadają pikietę, a Muzeum Sztuki Nowoczesnej i Muzeum Techniki wraz z konserwatorem zabytków zorganizują debatę poświęconą architekturze stacji – podaje „TVN Warszawa”.
Przypomnijmy, PKP Polskie Linie Kolejowe chcą wyburzyć przystanki: Olszynka Grochowska, Międzylesie, Radość, Miedzeszyn, Michalin, Józefów i Świder, a następnie wyprostować tory. Ma to umożliwić poruszanie się pociągów z prędkością 160 km/godz. Skrzydlate wiaty przystanków na linii otwockiej zostały wybudowane jeszcze w latach trzydziestych ubiegłego wieku.
Tymczasem mieszkańcy miejscowości położonych na linii otwockiej zapowiadają pikietę w obronie dworców. W sobotę, 10 kwietnia o godzinie 12:00 spotkają się na stacji w Międzylesiu. - Będziemy zbierali podpisy pod apelem do konserwator zabytków Barbary Jezierskiej o wpis wiat i peronów do rejestru zabytków. Nie przewidujemy przykuwania się to szyn, ale własny transparent z nośnym hasłem jest wskazany - zachęca organizator protestu, Romuald Solnicki.
13 kwietnia w Muzeum Techniki odbędzie się debata z udziałem wojewódzkiej konserwator, "Modernistyczne przystanki kolejowe na linii otwockiej i grodziskiej". Początek o godz. 18, plac Defilad 1 (PKiN).
Poruszone jest także środowisko architektów. W otwartym liście do prezesa PLK Jakub Wacławek, prezes oddziału warszawskiego Stowarzyszenia Architektów RP pisze:
Z wielkim niepokojem środowisko architektów, którego jestem przedstawicielem, obserwuje plany inwestycyjne kolei na linii otwockiej. Wybudowana przed wojną, zelektryfikowana, linia podmiejskiej kolei jest świadectwem znakomitego poziomu historycznych już dziś inwestycji. Umożliwiając rozwój całego wschodnio-południowego pasma Warszawy, stanowiła zarazem świadectwo świetnej architektury użyteczności publicznej. Przystanki wybudowane w jednorodnej i ze wszech miar nowoczesnej formie, skromne wielkością a wyrafinowane kształtem (autorstwa inż. Kazimierza Centnerszwera z Biura Projektów i Studiów PKP) stanowią dziś świadectwo historii polskiej architektury.
Więcej