Pierwszy z dwunastu zamówionych w Stadlerze zespołów trakcyjnych Flirt III dla PKP Intercity jest już gotowy. Wkrótce rozpoczną się dynamiczne testy pojazdu.
Stadler wyprodukuje dla PKP Intercity łącznie dwanaście ośmiowagonowych zespołów trakcyjnych przystosowanych do kursowania w ramach dalekobieżnej siatki połączeń pociągów IC. Umowę w tej sprawie operator i producent podpisali w sierpniu 2019. Zdjęcia pierwszego pojazdu, którego człony połączono w całość w Siedlcach, Stadler
pokazał tuż przed świętami Bożego Narodzenia. W tej chwili pierwszy Flirt III dla PKP Intercity jest już gotowy. Przygotowywany jest do testów dynamicznych.
– Pierwszy z dwunastu nowych Flirtów dla PKP Intercity jest już gotowy. W kwietniu pojedzie na tor testowy do Żmigrodu, a w drugiej połowie roku zakładamy przekazanie go do służby w PKP Intercity – potwierdził Christian Spichiger, wiceprezes wykonawczy Stadlera odpowiedzialny za Europę Środkową. Drugi pojazd jest przygotowywany do zestawienia, następnie będzie przechodził testy statyczne i dynamiczne. W maju zostanie skierowany na tor testowy Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie.
Dwa pierwsze elektryczne zespoły trakcyjne z nowego zamówienia będą poddane eksploatacji nadzorowanej w ruchu pasażerskim przez okres od 6 do 12 miesięcy (do osiągnięcia przebiegu co najmniej 150 000 km). Po zakończeniu testów rozpoczną się dostawy pozostałych dziesięciu Flirtów.
Flirty z bieżącego zamówienia nie będą bardzo różnić się o dwudziestu sztuk, które zostały dostarczone w końcu 2015 roku. Podstawowa różnica to obecność pokładowego systemu ETCS
„Guardia”, który produkuje Stadler. Działa on już w nowych Flirtach kursujących w Kolejach Mazowieckich. Inna zmiana: zamiast 6 miejsc na rowery będzie ich 8. Inne różnice będą raczej kosmetyczne. Nowe Flirty będzie można łączyć z tymi z poprzedniego zamówienia.
Pojazdy kupowane są bez udziału środków unijnych. PKP Intercity zamierza obsługiwać nimi długie relacje: Szczecin – Lublin, Szczecin – Kraków i Kraków – Lublin. Być może będą one zmieniane lub rozszerzane. Nie będzie bowiem obowiązku zachowania relacji dla 5-letniej trwałości projektu, tak jak to ma miejsce w wypadku taboru kupowanego ze środków UE.
Wartość umowy na zakup 12 Flirtów to 1,015 mld zł brutto. W tej kwocie znajduje się również ich utrzymanie na poziomach P1-P4 przez okres 15 lat.