Newag chce zbudować pierwszego wielosystemowego Griffina PKP Intercity do jesieni bieżącego roku i pokazać go na gdańskich targach Trako. Kiedy poprowadzi pierwsze pociągi?
Podczas
uroczystości podpisania umowy na budowę kolejnych dwudziestu Giffinów prezes Newagu przypomniał, że spółka realizuje obecnie kontrakt na dostawę dziesięciu innych (i pięciu kolejnych w opcji), bardziej zaawansowanych Griffinów.
Będą mogły poruszać się z prędkością 200 km/h i pracować pod różnymi systemami napięcia u naszych sąsiadów – m.in. w Niemczech, Czechach, na Słowacji, w Austrii i na Węgrzech. PKP Intercity otworzy to drogę do zwiększenia liczy połączeń międzynarodowych, a Newagowi – być może – stworzy możliwość ekspansji zagranicznej, bo takie lokomotywy są na europejskim rynku poszukiwane (obecnie buduje je w dużych ilościach wyłącznie Siemens i Alstom).
– Pudło pierwszej lokomotywy na 200 km/h wkrótce znajdzie się w lakierni, kończą się prace przy wózkach. Chcemy, by podczas targów Trako 2023 lokomotywa była gotowa i uruchomiona. Wówczas wyślemy ją na testy homologacyjne do Czech. Tam będziemy realizować większość badań nad nią – powiedział Zbigniew Konieczek, prezes Newagu.
Od świąt Bożego Narodzenia Newag pracuje w 4-dniowym trybie. Wstrzymane fundusze z KPO nie pozwalają większości samorządów na zakup zespołów trakcyjnych, które są podstawowym produktem Newagu (obecnie budowane są jedynie ezety dla Podkarpacia i dla Pomorza). Produkcja 20 lokomotyw Griffin,
które 2 marca zamówiło PKP Intercity, pozwoli na przejście na zwykły, 5-dniowy tryb produkcji po Wielkanocy.
Warto przypomnieć, że Newag ma za sobą pierwsze poważne doświadczenia w kwestii produkcji lokomotyw wielosystemowych i ich homologacji w Europie. Dragony 2 dla PKP Cargo, zdolne do jazdy w kraju oraz w Czechach i na Słowacji,
właśnie otrzymały europejskie dopuszczenie do przewozów.