Pierwszy spośród 16 zamówionych przez estońskiego przewoźnika Elron elektrycznych zespołów trakcyjnych RegioPanter opuścił zakład produkcyjny w Ostrawie. Trójczłonowe jednostki będą obsługiwały przede wszystkim połączenia z Tallinna do Tartu. Estonia będzie kolejnym krajem bałtyckim po Łotwie, w którym będą jeździły RegioPantery.
Jak poinformował portal zdopravy.cz, w pierwszym tygodniu pierwsza jednostka ruszyła do Estonii. Została ona częściowo zdemontowana, aby udać się samochodem ciężarowym do Rygi, gdzie przewidziano ponowny montaż. Pierwotnie planowano dostarczenie RegioPanterów koleją, jednak uniemożliwiła to rosyjska inwazja na Ukrainę. Do tej pory Škoda Transportation wyprodukowała dwie jednostki. Jedna z nich odbyła jazdy próbne na torze testowym w zakładzie produkcyjnym w Pilźnie.
Elron zamówił RegioPantery w wariancie szerokotorowym. Z racji szerszego nadwozia niż w przypadku jednostek normalnotorowych możliwe będzie zastosowanie układu siedzeń 3+2 w drugiej klasie. W efekcie w każdym pociągu, liczącym ok. 85 metrów długości, znajdzie się łącznie aż 266 miejsc siedzących, w tym 32 w pierwszej klasie. Wraz z miejscami stojącymi RegioPantery dla Elronu będą mogły przewieźć jednorazowo aż 589 pasażerów. Przewidziano także miejsca dla aż 15 rowerów, 4 wózków dziecięcych i 2 wózków inwalidzkich. Wszystkie wejścia będą bezstopniowe, co zapewni szybszą wymianę pasażerów i dogodny dostęp dla osób z niepełnosprawnościami. Nie zabraknie także WiFi, gniazdek 230V i USB, czy klimatyzacji. Pociągi będą niskopodłogowe w 51%.
Co ciekawe, nowe pojazdy będą dwusystemowe. Choć obecnie w Estonii, podobnie jak w Polsce, na zelektryfikowanych liniach kolejowych funkcjonuje system 3 kV DC, w tym roku zaplanowano zakończenie elektryfikacji trasy z Tallinna do Tartu w systemie 25 kV AC 50 Hz. Do 2028 roku planowana jest elektryfikacja kolejnych tras – właśnie w systemie prądu zmiennego. Zelektryfikowanych będzie wówczas ok. 80% długości estońskiej sieci kolejowej, liczącej łącznie ok. 1200 kilometrów.
Estonia nie jest pierwszym krajem bałtyckim, w którym pojawią się RegioPantery. 32 jednostki dwusystemowe w wariancie czteroczłonowym zamówił łotewski państwowy przewoźnik Pasažieru vilciens. Łotewskie RegioPantery weszły do użytku w grudniu 2023 roku. Dostawy na Łotwę powinny zostać zakończone do końca roku. RegioPantery jeżdżą także w Czechach i na Słowacji. 30 jednostek zamówił uzbecki przewoźnik Uzbekistan Temir Yollari. W przeciwieństwie do znanych w Polsce zespołów trakcyjnych Elf, FLIRT, czy Impuls, które wykorzystują wózki Jacobsa, człony wszystkich RegioPanterów są osadzone na osobnych, klasycznych wózkach.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.