W przyszłym roku mają zostać ogłoszone kolejne przetargi związane z budową linii Podłęże – Piekiełko, w tym pierwsze dotyczące bezpośrednio projektowanego odcinka. Jeśli zapewnione zostanie finansowanie, rozpoczną się też prace budowlane pomiędzy Chabówką a Nowym Sączem. PLK czekają na decyzję ws. środków unijnych.
Budowa nowej linii kolejowej, która połączy aglomerację krakowską z okolicami Limanowej, jest kluczowa dla rozwoju połączeń kolejowych na Podhale i Sądecczyznę. PKP Intercity uzależnia też od tejinwestycji uruchomienie kursów na Słowację przez Muszynę. Choć przedsięwzięcie ma więc pełnić bardzo dużą rolę dla systemu transportowego południowo-wschodniej części kraju, a jego realizacja zapowiadana jest od lat, droga do rozpoczęcia robót budowlanych wciąż pozostaje długa.
Z Chabówki do Nowego Sącza pociągiem elektrycznym
Zarządca infrastruktury zapewnia jednak, że wykonuje kolejne kroki, by urzeczywistnić wizję budowy odcinka. Na razie działania skupiają się wokół modernizacji istniejącej, ale nieużywanej w regularnym ruchu linii nr 104 Nowy Sącz – Chabówka, na którą wjeżdżałyby pociągi jadące od strony Krakowa po planowanej linii Podłęże – Piekiełko. – Wybraliśmy już najkorzystniejsze oferty dla dwóch odcinków: Chabówka – Rabka-Zaryte oraz Klęczany – Nowy Sącz – przypomina Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Póki co jednak nie ma zapewnionego finansowania zlecanych prac. Spółka zamierza pozyskać na ten cel dofinansowanie unijne, ale dopiero po ogłoszeniu decyzji w tej sprawie możliwe będzie podpisanie umów z wyłonionymi oferentami. Mimo to już w pierwszym kwartale przyszłego roku mają zostać ogłoszone kolejne przetargi na dalsze remonty i elektryfikację dalszych fragmentów trasy. PLK liczą też, że w pierwszych miesiącach roku 2023 zaczną się prace budowlane na obu wspomnianych już odcinkach. W okolicach Chabówki przebudowa miałaby zakończyć się pod koniec 2024 r. – Planowany termin zakończenia modernizacji odcinka Klęczany – Nowy Sącz to drugi kwartał 2025 r. – wskazuje natomiast nasza rozmówczyni.
Niemal 7 mld zł z budżetu państwa
Sama budowa nowej linii Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark z odgałęzieniem do Mszany Dolnej ma zaś według aktualnych ustaleń zostać sfinansowana z budżetu państwa. – Obecnie trwają prace projektowe, pozyskiwane są też decyzje administracyjne – informuje o zaawansowaniu przygotowań przedstawicielka PLK. Budowa ma zostać podzielona na etapy, przy czym spółka ma być gotowa do ogłoszenia postępowań przetargowych na realizację dwóch pierwszych odcinków w czwartym kwartale przyszłego roku. Wówczas ma rozpocząć się procedura wyboru oferenta na roboty pomiędzy Podłężem a Gdowem oraz na odcinku Podłęże – Podłęże-Balachówka.
Póki co Polskie Linie Kolejowe nie informują, kiedy mogłaby zakończyć się realizacja wszystkich prac na całym odcinku. Wiemy natomiast, ile inwestycja będzie kosztować: szacunkowa wartość wszystkich kontraktów to 6,6 mld zł. – Zwiększy się ranga Sądecczyzny, Limanowszczyzny i Podhala – argumentuje Dorota Szalacha pytana o korzyści, jakie mają płynąć z takiego wydatku. Podkreśla, że nowa linia ma służyć także przewozowi towarów, w tym w europejskiej osi Bałtyk – Adriatyk.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.