Nowoczesne pociągi spalinowe Link Pesy doczekały się dokumentów zezwalających na eksploatację na terenie niemieckiej sieci kolejowej. To pierwszy taki przypadek w historii polskiego taboru kolejowego.
W drugiej połowie kwietnia „Rynek Kolejowy” informował, że
zakończyły się już badania homologacyjne spalinowych Linków przeznaczonych dla Niederbarniemer Eisenbahn. Od tego czasu Pesa czekała już tylko na dokument homologacyjny. Jak potwierdza producent, niezbędne formalności zostały dopełnione dziś, 3 czerwca.
Federalny Urząd Kolejnictwa wydał właśnie dopuszczenie do eksploatacji dla spalinowego zespołu trakcyjnego Link wyprodukowanego przez Pesę na zamówienie Niederbarnimer Eisenbahn (NEB). To pierwszy w historii polskiego przemysłu pojazd kolejowy dopuszczony do ruchu w Niemczech i drugi, po austriackim Integralu z 1998 r., pociąg spalinowy wyprodukowany poza Niemcami, który otrzymał homologację umożliwiającą eksploatację w tym kraju.
Warto dodać, że pojazdy Link dla NEB mają także polską homologację, ponieważ przewoźnik przeznaczył je do obsługi pasażerskiego ruchu transgranicznego na linii Berlin – Kostrzyn nad Odrą. NEB
zamówił 9 szt Linków we wrześniu 2013 roku, podczas targów Trako w Gdańsku.
Ważny dzień dla Pesy– To dla nas ważny dzień w historii firmy. Nie tylko dlatego, że homologacja ostatecznie otwiera pojazdom Pesy drogę na kolejny rynek zagraniczny – tym razem jeden z największych, bardzo wymagający rynek niemiecki. Jesteśmy oczywiście dumni, że to nasza firma jest jedną z pierwszych na świecie, która produkując poza Niemcami uzyskała dopuszczenie na tamtejsze tory, ale równie ważne jest potwierdzenie słuszności naszej koncepcji rozwoju. To świadomie obrana droga samodzielnego dochodzenia do celu; bez wchodzenia w konsorcja, bez korzystania z gotowego, cudzego know-how. To droga dłuższa, zapewne trudniejsza, często kosztowna, ale dająca producentowi z polskim kapitałem i z polską myślą techniczną bezcenne doświadczenia, a przede wszystkim trwałe kompetencje pozwalające konkurować ze światową czołówką nie doraźnie, „przy okazji”, lecz konsekwentnie i w długim horyzoncie – powiedział prezes Pesy Tomasz Zaboklicki.
– Cieszymy się, że nowe pojazdy Link otrzymały homologację i że w przyszłości będziemy mogli zaoferować obsługę bezpośrednich połączeń kolejowych pomiędzy Polską i Niemcami nowoczesnymi pojazdami. Będzie to nowa jakość w ruchu transgranicznym. Jednocześnie jesteśmy dumni, że dzięki temu, bardzo wyrazistemu pod względem designu pociągowi, będziemy mogli wzbogacić wizerunek kolejowego ruchu regionalnego w Berlinie i Brandenburgii – dodał prezes NEB Detlef Bröcker.
– Przede wszystkim dziękuję całej grupie projektowej – zarówno niemieckim, jak i polskim kolegom – za znakomitą współpracę. Od początku widać było, że obu stronom bardzo zależy na jak najlepszych, zwłaszcza dla pasażerów, efektach. Chcę także podziękować prezesom obu firm za to, że obdarzyli mnie zaufaniem i pozwolili prowadzić tak strategiczny projekt. To nie była łatwa praca, ale jeśli jasno formułowane są oczekiwania, jeśli cierpliwie i konsekwentnie staramy się sprostać wymaganiom, a zamawiający okazuje zrozumienie i współpracuje tak, jak nasi partnerzy z NEB, można doprowadzić projekt do szczęśliwego finału – stwierdziła natomiast szefowa kontraktu ze strony Pesy Aleksandra Speier.
Teraz czas na DBW pierwszej kolejności otwiera to możliwość realizacji kontraktu dla prywatnego przewoźnika NEB. Ale to również dobry prognostyk przed dostawami dla Deutsche Bahn. Narodowy niemiecki przewoźnik wymaga większej liczby badań, niż NEB, ale Pesa jest już za ich półmetkiem.
Piszemy o tym tutaj.
Jak przyznaje prezes Tomasz Zaboklicki, zamówienia z rynku niemieckiego
będą w tym roku dla Pesy najważniejsze. Dziś producent wykonał przełomowy krok ku ich realizacji.