W tym tygodniu, dokładnie 20 sierpnia do Słowenii wjechał pierwszy pociąg spółki Advanced World Transport (AWT) należącej do Grupy PKP Cargo, prowadzony nową lokomotywą wielosystemową Vectron. Pociąg z ładunkiem samochodów przyjechał z Republiki Czeskiej, a punktem docelowym był port Koper.
Jak czytamy w komunikacie spółki, AWT realizuje w ten sposób strategię przewozów towarowych w relacjach północ-południe Europy z wykorzystaniem tylko jednej lokomotywy. Celem AWT jest umocnienie pozycji Grupy PKP Cargo w zakresie kolejowych transportów samochodów i przewozów intermodalnych na południe Europy, a tym samym wspieranie działań logistycznych w trójkącie Bałtyk-Adriatyk-Morze Północne.
- Przejęcie przez AWT większościowego pakietu w słoweńskiej firmie Primol-Rail, która posiada licencję na świadczenie usług transportu kolejowego w tym bałkańskim kraju partnerskim (
pisaliśmy o tym tutaj - przyp, JM), otwiera przed PKP Cargo nowe możliwości zwiększenia przewozów w kierunku północ-południe Europy. Ponieważ Grupa PKP Cargo posiada licencję na prowadzenie działalności m.in. w Polsce, Czechach, na Słowacji, Węgrzech i w Austrii, jest w stanie obsługiwać przy użyciu tylko jednej lokomotywy wielosystemowej pociągi z Polski aż do granicy słoweńsko-włoskiej i do portu Koper, jednego z największych portów na Adriatyku - powiedział w komunikacie Maciej Walczyk, prezes AWT.
Dotychczas AWT obsługiwało około 10 pociągów tygodniowo w relacjach do granicy ze Słowenią, gdzie skład był przejmowany przez lokalnych przewoźników. Obecnie możliwe jest zwiększenie liczby tych pociągów, co wpłynie na wzrost przewozów Grupy PKP Cargo między Morzem Bałtyckim a Adriatykiem - zaznacza przewoźnik. Warto przypomnieć, że Vectron
przejechał niedawno bez zatrzymania przez granicę polsko-niemiecką. W ostatnim czasie nowe Vectrony
odebrały zarówno AWT jak i samo PKP Cargo.