Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Pierwszy Plus w końcu szykowany do debiutu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
13-08-2024
Ostatnia modyfikacja:
13-08-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Pierwszy Plus w końcu szykowany do debiutu
fot. Tomasz GieżyńskiDwuczłonowy Plus w rejonie przystanku Poznań Dębina. 30.07.24
Pierwszy bimodalny zespół trakcyjny Plus z FPS H. Cegielski jest już na terenie lubuskiej bazy Polregio i w końcu może zabrać na pokład pierwszych pasażerów. Pojazd ma trafić do obsługi relacji Zielona Góra – Gorzów Wielkopolski. Jak na razie nie wiadomo za to, kiedy do ruchu wejdzie dłuższy z Plusów, choć czas na jego homologację wydłużono o kilka miesięcy.

W ubiegłym roku województwo lubuskie zakupiło dwa prototypowe pojazdy z rodziny Plus, produkcji FPS H. Cegielski z Poznania. Oferta “Ceglorza” była jedyną, jaka pojawiła się w bardzo specyficznym przetargu organizowanym przez samorząd. Przypomnijmy, że postępowanie ogłoszono pod koniec sierpnia ubiegłego roku, z terminem dostawy dwóch pociągów, 2- oraz 3-członowego, upływającym w grudniu 2023.

Specyficzny przetarg

Od początku wiadomym było, że w postępowaniu może wystartować tylko FPS. Rekordowo krótki czas dostawy był podyktowany chęcią wydania środków unijnych z poprzedniej perspektywy unijnej, które należało rozliczyć do końca 2023 roku. Ostatecznie zakup sfinalizowano, choć dwutrakcyjne (spalinowo-elektryczne) zespoły trakcyjne nie dotarły do zamawiającego na czas.

Jak pisaliśmy w kwietniu bieżącego roku, województwo zaczęło odbiory pojazdów i to mimo tego, że nie uzyskały one ówcześnie homologacji oraz dopuszczenia do eksploatacji wydawanych przez Urząd Transportu Kolejowego. Ówcześnie samorząd twierdził, że termin dostawy obu pociągów został zrealizowany i to mimo tego, że 4 miesiące po nim pojazdy wciąż nie mogły wozić pasażerów, co skutkowało “wyznaczeniem dodatkowego terminu” na uzyskanie dopuszczenia Plusów do eksploatacji.

Krótki pojazd z homologacją. Będzie obsługiwał obie stolice regionu

Jak mówi nam teraz Zdzisław Haczek, rzecznik prasowy Zarządu Województwa Lubuskiego, nowy termin uzyskania homologacji i dopuszczenia do jazdy na terenie RP dla 2-członowego pojazdu upłynął 31 lipca bieżącego roku i tym razem został dotrzymany – Pojazd 227M-001 posiada już zezwolenie UTK dla typu pojazdu kolejowego oraz zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji na sieci RP. Obecnie trwają jeszcze procedury związane formalnym z przekazaniem pojazdu 227M-001 dla Polregio. Po ich zakończeniu pojazd ten będzie w dyspozycji operatora, który powinien skierować go do obsługi planowych kursów na trasie Gorzów Wlkp. - Zbąszynek - Zielona Góra – referuje Haczek.

Pierwszy z Plusów jest już szykowany do wyjazdu z pasażerami na terenie bazy Polregio w Rzepinie, natomiast w tym momencie nie znamy dokładnej daty debiutu pojazdu w ruchu pasażerskim.

3-członowy Plus pojedzie do Poznania

W przypadku drugiego pojazdu, 3-członowego, oznaczonego jako 228M, nowy termin uzyskania homologacji ustalono na 30 listopada bieżącego roku, a więc ponad 11 miesięcy po pierwotnym, umownym terminie dostawy Plusa. Zdzisław Haczek nie odpowiedział na pytanie o to, kiedy dłuższa z bimodalnych jednostek wejdzie do służby na lubuskich torach.

– Pojazd trójczłonowy zostanie skierowany do obsługi trasy Kostrzyn – Gorzów Wlkp. – Krzyż – Poznań – mówi rzecznik prasowy lubuskiego marszałka.

Kary umowne pozostają niewiadomą

Kilka miesięcy temu pisaliśmy, że pomimo przesunięcia terminu dostawy gotowych do ruchu pojazdów województwo nie naliczyło firmie FPS kar z tego tytułu. Nie wiemy, czy sytuacja ta uległa zmianie, bowiem przedstawiciel samorządu nie odniósł się do tej kwestii.
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Koleje Małopolskie: EN57AL z Zachodniego Pomorza pojadą na SKA2

Tabor i technika

Koleje Małopolskie: EN57AL z Zachodniego Pomorza pojadą na SKA2

Roman Czubiński 09 sierpnia 2024

Świętokrzyskie: W burtę jednego Linka dwukrotnie uderzały auta

Tabor i technika

Koleje Małopolskie chcą kupić zachodniopomorskie EN57AL

Tabor i technika

Koniec remontowej epopei na linii 207 Malbork – Toruń jest bliski

Infrastruktura

Lubuskie odebrało w grudniu pociągi... a te stoją dalej w fabryce

Tabor i technika

Rynek Kolejowy PLUS - tygodnik nr 16/2010

Biznes

Rynek Kolejowy PLUS - tygodnik nr 16/2010

Rynek Kolejowy PLUS, 21 kwietnia 2010 21 kwietnia 2010

Zobacz również:

Koleje Małopolskie: EN57AL z Zachodniego Pomorza pojadą na SKA2

Tabor i technika

Koleje Małopolskie: EN57AL z Zachodniego Pomorza pojadą na SKA2

Roman Czubiński 09 sierpnia 2024

Świętokrzyskie: W burtę jednego Linka dwukrotnie uderzały auta

Tabor i technika

Koleje Małopolskie chcą kupić zachodniopomorskie EN57AL

Tabor i technika

Koniec remontowej epopei na linii 207 Malbork – Toruń jest bliski

Infrastruktura

Lubuskie odebrało w grudniu pociągi... a te stoją dalej w fabryce

Tabor i technika

Rynek Kolejowy PLUS - tygodnik nr 16/2010

Biznes

Rynek Kolejowy PLUS - tygodnik nr 16/2010

Rynek Kolejowy PLUS, 21 kwietnia 2010 21 kwietnia 2010

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5