Pierwszy bimodalny zespół trakcyjny Plus z FPS H. Cegielski jest już na terenie lubuskiej bazy Polregio i w końcu może zabrać na pokład pierwszych pasażerów. Pojazd ma trafić do obsługi relacji Zielona Góra – Gorzów Wielkopolski. Jak na razie nie wiadomo za to, kiedy do ruchu wejdzie dłuższy z Plusów, choć czas na jego homologację wydłużono o kilka miesięcy.
W ubiegłym roku województwo lubuskie
zakupiło dwa prototypowe pojazdy z rodziny Plus, produkcji FPS H. Cegielski z Poznania. Oferta “Ceglorza” była jedyną, jaka pojawiła się w bardzo specyficznym przetargu organizowanym przez samorząd. Przypomnijmy, że
postępowanie ogłoszono pod koniec sierpnia ubiegłego roku, z terminem dostawy dwóch pociągów, 2- oraz 3-członowego, upływającym w grudniu 2023. Specyficzny przetarg
Od początku wiadomym było, że w postępowaniu może wystartować tylko FPS. Rekordowo krótki czas dostawy był podyktowany chęcią wydania środków unijnych z poprzedniej perspektywy unijnej, które należało rozliczyć do końca 2023 roku. Ostatecznie zakup sfinalizowano, choć dwutrakcyjne (spalinowo-elektryczne) zespoły trakcyjne nie dotarły do zamawiającego na czas.
Jak pisaliśmy w
kwietniu bieżącego roku, województwo zaczęło odbiory pojazdów i to mimo tego, że nie uzyskały one ówcześnie homologacji oraz dopuszczenia do eksploatacji wydawanych przez Urząd Transportu Kolejowego. Ówcześnie samorząd twierdził, że termin dostawy obu pociągów został zrealizowany i to mimo tego, że 4 miesiące po nim pojazdy wciąż nie mogły wozić pasażerów,
co skutkowało “wyznaczeniem dodatkowego terminu” na uzyskanie dopuszczenia Plusów do eksploatacji.
Krótki pojazd z homologacją. Będzie obsługiwał obie stolice regionu
Jak mówi nam teraz Zdzisław Haczek, rzecznik prasowy Zarządu Województwa Lubuskiego, nowy termin uzyskania homologacji i dopuszczenia do jazdy na terenie RP dla 2-członowego pojazdu upłynął 31 lipca bieżącego roku i tym razem został dotrzymany – Pojazd 227M-001 posiada już zezwolenie UTK dla typu pojazdu kolejowego oraz zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji na sieci RP. Obecnie trwają jeszcze procedury związane formalnym z przekazaniem pojazdu 227M-001 dla Polregio. Po ich zakończeniu pojazd ten będzie w dyspozycji operatora, który powinien skierować go do obsługi planowych kursów na trasie Gorzów Wlkp. - Zbąszynek - Zielona Góra – referuje Haczek.
Pierwszy z Plusów jest już szykowany do wyjazdu z pasażerami na terenie bazy Polregio w Rzepinie, natomiast w tym momencie nie znamy dokładnej daty debiutu pojazdu w ruchu pasażerskim.
3-członowy Plus pojedzie do Poznania
W przypadku drugiego pojazdu, 3-członowego, oznaczonego jako 228M, nowy termin uzyskania homologacji ustalono na 30 listopada bieżącego roku, a więc ponad 11 miesięcy po pierwotnym, umownym terminie dostawy Plusa. Zdzisław Haczek nie odpowiedział na pytanie o to, kiedy dłuższa z bimodalnych jednostek wejdzie do służby na lubuskich torach.
– Pojazd trójczłonowy zostanie skierowany do obsługi trasy Kostrzyn – Gorzów Wlkp. – Krzyż – Poznań – mówi rzecznik prasowy lubuskiego marszałka.
Kary umowne pozostają niewiadomą
Kilka miesięcy temu pisaliśmy, że pomimo przesunięcia terminu dostawy gotowych do ruchu pojazdów województwo nie naliczyło firmie FPS kar z tego tytułu. Nie wiemy, czy sytuacja ta uległa zmianie, bowiem przedstawiciel samorządu nie odniósł się do tej kwestii.