Stadler uroczyście zaprezentował pierwszy z wyprodukowanych przez siebie piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Kiss dla MAV. Teraz pojazd będzie przechodził jazdy testowe, które doprowadzą do jego homologowania na Węgrzech. Z pasażerami pojadą za ponad pół roku.
Zgodnie z umową zawartą między państwową spółką MAV-Start, pierwsze trzy piętrowe ezt o dużej pojemności, rozpoczną kursowanie z pasażerami od lutego 2020 na liniach z Budapesztu do Vác i Cegléd. 8 kolejnych Kissów ma zacząć wozić pasażerów na tej trasie na początku 2021 roku. Umowa na zakup pojazdów została podpisana w 2017,
o czym pisaliśmy na "Rynku Kolejowym". W jej ramach możliwe będzie zamówienie łącznie aż 40 double-deckerów. Z możliwości tej można będzie korzystać do 2025 roku. Na razie MAV zdecydowały się na zakup łącznie 19 takich ezt, z których część obsłuży także trasy nad Balatonem. Latem i jesienią pierwszy z nich będzie testowany na torach doświadczalnych w Czechach i Niemczech.
156-metrowe Kissy, składające się z sześciu wagonów, mieszczą prawie dwa razy więcej pasażerów niż pociągi jednopoziomowe o tej samej długości. W pociągach znajdą się 4 toalety i bardzo dużo miejsca dla rowerzystów oraz osób na wózkach lub z wózkami dziecięcymi. Będą posiadały system ETCS poziomu 2, przygotowane będą do rozwijania prędkości 160 km/h. Oczywiście będą klimatyzowane i wyposażone w specjalnie zaprojektowaną dla Węgrów informację pasażerską.