Modertrans oraz PTS zakupiły w ubiegłym roku dwa używane spalinowe zespoły trakcyjne ATR220 sprzedawane przez włoski region Lombardia. Kilka miesięcy temu jednostki ściągnięto do Polski, a pierwsza z nich odbyła już jazdy testowe. Jednocześnie trwa też proces polonizacji obu pojazdów. Na razie ciągle nie wiadomo, kto będzie eksploatował zespoły trakcyjne, które powinny być łakomym kąskiem, zarówno w kraju jak i w Europie.
Na naszych łamach informowaliśmy już o zakupie
dwóch używanych spalinowych jednostek ATR220 przez konsorcjum firm Modertrans oraz Public Transport Service, które nabyły pojazdy od włoskiej Lombardii. Pociągi wyprodukowane
przez Pesę zostały zakupione w 2009 roku, natomiast od 2015 roku pozostawały odstawione z powodu m.in. problemów z wózkami czy jednostkami napędowymi. Formalnie wycofano je z ruchu dopiero w 2020 roku. Do tej pory przejechały po około pół miliona kilometrów.
Pierwszy Atribo już jeździ
Po finalizacji transakcji obie jednostki - o numerach 024 i 025 trafiły do Polski
w marcu bieżącego roku. W ostatnich dniach podczas jazd testowych zaobserwowano pierwszy z wymienionych zespołów trakcyjnych, który został sfotografowany na południu Wielkopolski. Fakt ten potwierdza nam Jacek Tomasik, członek Zarządu oraz dyrektor marketingu firmy PTS.
– Cieszy nas fakt, że jazdy testowe pojazdu ATR-024 nie umknęły uwadze miłośników kolei. Pojazd został przez PTS uruchomiony i faktycznie odbyła się jazda testowa – mówi Tomasik, który dodał, że aktualnie toczą się prace na drugim opisywanym pojeździe.
Firma Modertrans przekazała nam z kolei, że pracuje nad przystosowaniem jednostki 025 do ruchu w Polsce. Podobnie dzieje się w przypadku pojazdu o numerze 024.
Dalsze losy są ciągłą niewiadomą
W tym momencie konsorcjum nie podjęło jeszcze ostatecznej decyzji o tym, jaka będzie przyszłość pojazdów, a więc czy zostaną sprzedane czy też np. wyleasingowane. Nie wiadomo też, jaki przewoźnik miałby zacząć je użytkować.
Zarówno Modertrans jak i przedstawiciel PTS poinformowali nas, że stan techniczny obu jednostek jest dobry, o czym ma świadczyć szybkie uruchomienie Atribo widzianego w ostatnich dniach na jazdach testowych.
Śmierć Diesla przedwczesna
Warto zaznaczyć, że w obliczu chęci rewitalizacji i przywracania połączeń na kolejnych liniach kolejowych na terenie kraju oba używane pojazdy spalinowe powinny być łakomym kąskiem dla przewoźników z kilku województw. Mimo wielu zapowiedzi o śmierci Diesla i odejściu od tego rodzaju napędu na rzecz pociągów bateryjnych czy też wodorowych, do tej pory w Polsce nie ma to miejsca, a kolejne samorządy oraz koleje regionalne starają się kupować nowe lub używane pociągi spalinowe. Dość powiedzieć, że Koleje Mazowieckie zrezygnowały
ostatnio z zakupu pojazdów bateryjnych na rzecz tych z napędem spalinowym, a
Koleje Dolnośląskie właśnie ogłosiły dwa spore przetargi na dostawę nowych oraz używanych spalinowych zespołów trakcyjnych. Takie same plany przejawia również np. województwo opolskie.