Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Pierwszy odcinek rosyjskiego KDP w 2024 r. Wiceszef RŻD: Potencjał ogromny

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
28-04-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Pierwszy odcinek rosyjskiego KDP w 2024 r. Wiceszef RŻD: Potencjał ogromny
fot. WU
Jednym z głównych projektów, jakie Koleje Rosyjskie (RŻD) zamierzają realizować w najbliższych latach, jest budowa nowej trasy Kolei Dużych Prędkości – z Moskwy do Niżnego Nowogrodu i Kazania. – W modelu finansowym potok pasażerów na tym odcinku określony jest na 8 mln podróżnych rocznie, choć uważamy to za dosyć konserwatywne szacunki. Na przykład na analogicznym odcinku Paryż – Lyon pociągi dużych prędkości obsługują 40 mln podróżnych, przy czym w Paryżu żyje mniej osób niż w Moskwie, a w Lyonie – mniej niż w Niżnym Nowogrodzie – wskazuje Aleksander Miszarin, pierwszy zastępca szefa Kolei Rosyjskich. RŻD zakłada wysoki stopień lokalizacji produkcji.

Witold Urbanowicz, Rynek Kolejowy: Dużo mówi się o linii dużych prędkości Moskwa – Kazań. Na jakim etapie jest aktualnie projekt?

Aleksander Miszarin, pierwszy zastępca szefa Kolei Rosyjskich (RŻD):
Obecnie rosyjsko-chińskie konsorcjum finalizuje projektowanie. Kończymy audyt dokumentacji projektowej przy współpracy z firmami PWC, Ernst & Young, Sistra. Do tego kwestie techniczne audytują Koleje Niemieckie (DB) i ich spółki-córki. Gotowy jest model finansowy, a projekt – jeżeli chodzi o odcinek Moskwa – Niżny Nowogród – włączony jest do kompleksowego programu rozwoju infrastruktury Federacji Rosyjskiej. Mamy nadzieję, że w najbliższych miesiącach zostanie podjęta decyzja o kolejnych krokach.

Czy to prawda, że znaczenie ruchu towarowego w ramach planowanej linii KDP rośnie? Zwłaszcza w kontekście idei euroazjatyckiego korytarza dużych prędkości.


Odcinek Moskwa – Niżny Nowogród – Kazań to pierwszy etap budowy połączenia sieci dużych prędkości Azji i Europy. W sumie to sieci o długości 15 tys. km. Projekt ten pozwoli na dostawy przejazdy z dowolnego miasta Chin do dowolnego miasta Europy w czasie 2-3 dni. Taka sieć służyć będzie nie tylko przewozom pasażerskim, ale też może służyć połączeniom towarowym. Z myślą o tym projekcie trwają prace nad pociągiem towarowym dużych prędkości. Jego pojemność określono do 600 ton przy prędkości 300 km/h.

Jakie są założenia co do ruchu pasażerskiego na tej trasie? Czy KDP może być konkurencyjny względem ruchu lotniczego? Pojawiają się opinie, że KDP nie będzie przystępny cenowo dla mieszkańców tej trasy.

Sieć KDP nie tyle konkuruje z samolotami, co tworzy nową dostępność transportową i pozwala zabezpieczyć codzienne przejazdy. Na trasie Moskwa – Niżny Nowogród przewidziano dziewięć przystanków. Nie ma takiej relacji samolotowej, która mogłaby służyć w tego typu relacjach. W modelu finansowym potok pasażerów na tym odcinku określony jest na 8 mln podróżnych rocznie, choć uważamy to za dosyć konserwatywne szacunki. Na przykład na analogicznym odcinku Paryż – Lyon pociągi dużych prędkości obsługują 40 mln podróżnych, przy czym w Paryżu żyje mniej osób niż w Moskwie, a w Lyonie – mniej niż w Niżnym Nowogrodzie. Jeżeli chodzi o cenę biletu, średni koszt przejazdu we Francji stanowi 11% średniego wynagrodzenia. W Rosji jest to o 20%, a nawet i trzykrotnie mniej niż we Francji, Niemczech, Japonii czy Korei. Dlatego wierzymy, że potoki pasażerskie u nas będą większe. Mamy cztery klasy obsługi pasażerów, co pozwala pasażerom na korzystanie z przejazdów w różnych cenach. Możemy regulować wysokość ceny w zależności od pory dnia, tygodnia podróży czy pory zakupu biletu. Dzięki tej dynamicznej taryfie możemy optymalizować koszty i przychody.

Jaki jest przyjęty model finansowy dla projektu KDP?

To klasyczny projekt realizowany w formule PPP. Obecnie zakładamy, że z budżetu będziemy potrzebowali nie więcej niż 30% środków. Przy czym te kwoty zwrócą się w ciągu 6-7 lat. Pozostałe środki zapewnią RŻD i inwestorzy.

Udział w realizacji rosyjskiego projektu KDP mają mieć podmioty zagraniczne. Przede wszystkim chińskie?

Zarówno chińskie, jak i niemieckie, z udziałem Siemensa, w ramach tzw. Niemieckiej Inicjatywy. Teraz trwa swoista konkurencja między tymi kierunkami w zakresie inwestycji, jak i możliwości wykorzystania części technologii. Co jednak ważne, zakładamy wysoki stopień lokalizacji produkcji do 80% na terenie Rosji.

Jaki jest obecnie zakładany harmonogram realizacji projektu KDP do Niżnego Nowogrodu?

W kompleksowym planie, o którym już wspomniałem, wskazany jest 2024 r.

RŻD inwestuje też sporo w modernizację linii BAM i kolei transsyberyjskiej.

Realizowany jest program rozwoju tych tras, zakładający zwiększenie przepustowości do 210 mln ton w perspektywie do roku 2024. Zakłada m.in. budowę dodatkowych torów. Rozważamy m.in. drugi tunel na trasie BAM.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5