W bieżącym tygodniu w siedleckim zakładzie Stadler Polska odbyło się zestawienie pierwszego elektrycznego zespołu trakcyjnego typu Flirt najnowszej generacji zamówionego w ramach miliardowego kontraktu zawartego z PKP Intercity w sierpniu 2019.
Pudła wagonów zostały umieszczone na zestawach kołowych, tworząc gotowy skład. W kolejnych etapach pojazd będzie odbywał testy statyczne i dynamiczne, w tym również te wymagane do uzyskania homologacji. Ośmioczłonowy pojazd o długości ponad 150 metrów jest pierwszym z 12 nowoczesnych zespołów trakcyjnych, które siedlecki Stadler wyprodukuje dla PKP Intercity. Producent będzie także odpowiadał za utrzymanie techniczne nowej floty ezt przez okres 15 lat.
Dostawa dwóch pierwszych pojazdów jest przewidziana w drugiej połowie 2021. Przed przekazaniem kolejnych, dwie pierwsze jednostki zostaną poddane eksploatacji nadzorowanej w ruchu pasażerskim przez okres od 6 do 12 miesięcy (do osiągnięcia przebiegu co najmniej 150 000 km na każdy pojazd).
Wygodne, szybkie i przyjazne środowisku podróże
– Elektryczne zespoły trakcyjne typu Flirt dla PKP Intercity będą dostosowane do prędkości 160 km/h, co pozwoli efektywnie korzystać ze zmodernizowanych linii kolejowych. Będą także wyposażone w system ETCS zapewniający najwyższe bezpieczeństwo podróży. Cieszymy się, że produkcja tych nowoczesnych i przyjaznych środowisku składów przebiega sprawnie. Dzięki licznym udogodnieniom podróż nimi będzie szybka i komfortowa dla różnych grup pasażerów, w tym dla osób z niepełnosprawnościami, opiekunów z dziećmi czy podróżnych, którzy wykorzystują czas w pociągu na pracę – podkreślił Adam Laskowski, członek zarządu PKP Intercity.
Pudła pojazdów Flirt są wykonane z aluminium, dzięki czemu są lżejsze niż stalowe. Niższa masa pojazdu oznacza mniejsze zużycie energii, a także niższe koszty eksploatacji, np. dzięki dłuższym przebiegom pomiędzy wymianami zestawów kołowych. Jednocześnie przy stosunkowo niewielkiej masie składy spełniają wszystkie wymagania europejskich standardów wytrzymałościowych (EN 12663) i zderzeniowych (EN15227).
Pojazdy Flirt charakteryzują się niskim zużyciem energii wynikającym z ich lekkiej aluminiowej konstrukcji. Są także znane ze swojej niezawodności. Najnowsze składy dla PKP Intercity będą również wyposażone w pokładowy system
ETCS Guardia Stadlera, dzięki czemu będą jeszcze bardziej efektywne energetycznie, a także zapewnią podróżnym najwyższe bezpieczeństwo – dodał Tomasz Prejs, prezes zarządu Stadler Polska.
Jakie będą nowe Flirty?W nowych zespołach trakcyjnych pasażerowie skorzystają z licznych udogodnień, m.in. z klimatyzacji, gniazdek elektrycznych, wzmacniaczy sygnału GSM/LTE, bezprzewodowego internetu. W czasie podróży PKP Intercity będzie mogło zaproponować ofertę gorących i zimnych dań oraz napojów, serwowanych zarówno do zajmowanego przez pasażera miejsca, jak i w części gastronomicznej. W tej ostatniej zaplanowano m.in. miejsca siedzące, przestrzeń do podwieszenia niewielkiego bagażu pod stolikami i wieszaki na ubrania. Nowe jednostki będą monitorowane, przewidziano w nich także przestrzeń do przewozu rowerów. Ponadto pojazdy będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością i będą wyposażone m.in. w platformy ułatwiające wsiadanie podróżnym na wózkach, a także toalety z przewijakami dla niemowląt. Przestrzeń pasażerska będzie wyposażona w 294 miejsca 2. klasy i 60 miejsc 1. klasy.
Nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne produkowane przez Stadler Polska zostały zaprojektowane z myślą o ochronie środowiska i zbudowane z ekologicznych materiałów, podlegających recyklingowi. System odzyskiwania energii sprawia, że pociągi będą oddawać do sieci trakcyjnej energię wytworzoną podczas hamowania. Pojazdy charakteryzują się także tym, że są cichsze od innych składów. Wygłuszenie akustyczne skutkować będzie mniejszą emisją hałasu do wnętrza pojazdu, co wpływa na wzrost komfortu podróży i pracy drużyn pociągowych.