W maju 2018 roku Pesa podpisała z SKM Warszawa umowę na dostawę od 13 do 21 pociągów Elf. Realizacja dostaw miała rozpocząć się w lipcu 2019 roku, ale Pesa ma opóźnienia.
Jak dowiedział się „Rynek Kolejowy”, gotowy jest już pierwszy Elf 2 dla warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej. Jako pierwsi prezentujemy jego zdjęcia. Pojazd właśnie rozpoczyna jazdy techniczne; jeszcze w tym miesiącu mają się rozpocząć badania potrzebne do uzyskania dopuszczenia do ruchu.
Według harmonogramu
pierwszy Elf 2 miał dotrzeć do SKM Warszawa w lipcu tego roku. Producent nie ukrywa, że są opóźnienia, spowodowane m.in.
omawianymi już przez prezesa Sędzikowskiego trudnościami z płynnością finansową, które uniemożliwiały zakup materiałów i podzespołów. – Cały czas rozmawiamy z SKM i informujemy klienta na bieżąco o naszej sytuacji – podkreśla Maciej Maciejewski, zastępca dyrektora sprzedaży rynku kolejowego w Pesie. – Złożyliśmy wniosek o zmianę terminów dostaw – dodaje. Potwierdza to rzecznik SKM Warszawa Kamil Migała. – Jesteśmy w trakcie rozmów z producentem na temat opóźnienia harmonogramu dostaw i analizujemy wszystkie możliwe warianty konsekwencji tego opóźnienia – przekazał “Rynkowi Kolejowemu”.
Co dalej z opóźnionym kontraktem?
Opcji właściwie nie ma wiele. Przewoźnik ma obowiązek naliczyć kary umowne, ale nie podaje ich obecnej wartości. Kary mogą zostać zmniejszone, jeśli strony zgodzą się na podpisanie aneksu zmieniającego terminy dostaw – to właśnie zrobił producent; zgodnie z podpisaną umową, muszą jednak wystąpić odpowiednie przesłanki za zmianą terminów, a producent musi zaproponować zadośćuczynienie; w przypadku kontraktów taborowych były to dotychczas dodatkowe elementy wyposażenia lub nawet dodatkowe pojazdy. Według informacji „RK” trwają analizy w tej sprawie.
Teoretycznie warszawski przewoźnik ma też obecnie możliwość zerwania umowy, ale obie strony nie chcą się wypowiadać na ten temat. Trudno się temu dziwić, jako że ewentualne rozpisanie nowego przetargu przez SKM byłoby ryzykowne – nie wiadomo, jak długo trwałoby jego rozstrzygnięcie i jakie oferty zostałyby złożone. Do tego w umowie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie przewoźnik ma zapisany termin zakończenia projektu upływający w 2020 roku. Dofinansowanie unijne to 202,7 miliona złotych przy wartości inwestycji, obejmującej też modernizację zaplecza na Szczęśliwicach, to 498,6 miliona złotych.
Nowe Elfy 2 przyjadą do Warszawy dopiero przyszłym roku
Nie wiadomo w tej chwili, kiedy pierwsze pociągi mogłyby dotrzeć do Warszawy. Biorąc jednak pod uwagę, że jednostki obu typów będą musiały przejść badania techniczne przed dopuszczeniem do ruchu, nie należy się tego spodziewać w 2019 roku. Według naszych informacji, proponowany przez Pesę harmonogram dostaw nie grozi utratą środków unijnych. Wbrew informacji części mediów, nie została podjęta decyzja w sprawie wykorzystania opcji, zatem na tę chwilę zamówienie obejmuje dostawę 13, a nie 21 pojazdów.