21 stycznia na Dworcu Głównym w Szczecinie odbyła się uroczysta prezentacja pierwszych hybrydowych pojazdów szynowych wyprodukowanych przez Newag dla województwa zachodniopomorskiego.
Urząd Województwa Zachodniopomorskiego jako pierwszy w Polsce zamówił hybrydowe pojazdy szynowe. Pierwsza polska Hybryda zyskała wyjątkowe malowanie. Pierwszy pojazd jest bursztynowy, natomiast zielone malowanie drugiego pojazdu nawiązuje do ekologicznych praktyk wdrażanych w zarządzanie województwem oraz samego położenia regionu.
– Pojazdy hybrydowe, które jako pierwsze przyjechały na Zachodniopomorskie tory, są realizacją wizji naszego województwa jako przyjaznego mieszkańcom, ale także jako najbardziej proekologicznego województwa w Polsce. Nie wszędzie w Polsce tory są zelektryfikowane, a dzięki tym pociągom dwunapędowym będziemy w stanie podróżować wszędzie tam, gdzie jest to możliwe z napędem elektrycznym, a tam, gdzie jest to niezbędne, będziemy poruszać się z napędem spalinowym – powiedział Olgierd Geblewicz, marszałek województwa zachodniopomorskiego.
– Jestem niezmiernie dumny, że mogę z państwem uczestniczyć w uroczystości przekazania dwóch pierwszych hybrydowych pojazdów. Cieszę się, że jako pierwsi będziecie użytkownikiem tych pojazdów. Nasz kilkuletnia współpraca doprowadziła do tego, że już 42 pojazdy typu Impuls jeżdżą u państwa, jesteście liderem w Polsce – powiedział Zbigniew Konieczek prezes Newagu.
Nowatorski hybrydowy zespół trakcyjny Impuls 2 typu 36WEh jest pierwszym polskim pojazdem szynowym, który oprócz silników elektrycznych posiada też silniki spalinowe, które pozwalają na przejazd po odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej. Zastosowanie innowacyjnej technologii w Impulsie sprawia, że funkcjonalność i zakres zastosowania pojazdu przez przewoźników diametralnie wzrasta, a ponadto komfort jazdy pasażerów radykalnie się podnosi.
Hybrydowy Impuls pomieści 302 osoby, w tym 150 na miejscach siedzących. Przy jego projektowaniu szczególną uwagę zwrócono na bezpieczeństwo i komfort podróży. Przedział pasażerskie są wyposażone w systemy przeciwpożarowe, systemy informacji dla podróżnych, monitoringu położenia pojazdu (GPS), a także komfortowe fotele oraz półki na bagaże. Dodatkowo klimatyzowany pojazd ma zabudowane wieszaki na rowery oraz rampy dla niepełnosprawnych. Pojazd 36WEh osiąga prędkość 160 km/h poruszając się w trybie elektrycznym oraz 120 km/h w trybie spalinowym.
Wartość zamówienia podstawowego wynosi 40 mln zł. Możliwe jest skorzystanie z prawa opcji zamówienia kolejnych 10 pojazdów hybrydowych o wartości 200 mln zł.
O godzinie 11:16 bursztynowa hybryda wyruszyła na niezelektryfikowaną trasę Szczecin – Kołobrzeg. Po południu ma pojechać „pod drutem” z Kołobrzegu do Koszalina, gdzie będzie o 14:11. Później wróci do Kołobrzegu, gdzie dotrze na 15:30. Kurs skończy pod latarnią morską, gdzie nie ma sieci trakcyjnej.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.