Havelländische Eisenbahn (HVLE) zamówi 10 lokomotyw Eurodual, które produkuje hiszpański oddział Stadlera, do niedawna działający pod swoim własnym szyldem Vossloh.
Lokomotywy, które mają zostać dostarczone do HVLE będą sześcioosiowe. Zamawiający razem z nimi zamówił pełny pakiet utrzymaniowy. Elektrowozy będą wykorzystywane w Niemczech w systemach 15kV i 25kV prądu zmiennego. Zostaną wyposażone w dodatkowy dojazdowy silnik dieslowski.
Silna, wszechstronna lokomotywa– Kontrakt jest kamieniem milowym dla Stadlera, jako pierwsze zamówienie na pojazdy z tej platformy w kontynentalnej Europie. Technologia najwyższej klasy w nich stosowana przyczyni się do znacznego ograniczenia zużycia energii, przyniesie także znaczne korzyści ekologiczne – powiedział Inigo Parra, prezes zarządu Stadler Rail Valencia, czyli dawnego Vossloha.
– Rynek towarowych przewozów kolejowych zmienia się. Zapotrzebowanie na sześcioosiowe lokomotywy będzie rosnąć w związku z rosnącą długością i wagą składów cargo. Ponadto potrzebujemy też napędu „last mile”, aby realizować całość zleconych przewozów – powiedział Martin Wischner z zarządu HVLE.
Eurodual powalczy z Vectronem i Traxxem?Lokomotywę Eurodual można zamówić w wariancie dwutrakcyjnym, tak jak zrobiło to HVLE. Możliwa jest jej budowa na różne rozstawy torów, napięcia i w różnych konfiguracjach. Prędkość maksymalna elektrowozu to 160 km/h, możliwe jest także zamówienie jej w wariancie do przewozów pasażerskich. Obecnie pierwszy egzemplarz Euroduala przygotowywany jest do testów fabrycznych.
Można mówić o dużym sukcesie Stadlera na rynku zdominowanym przez Siemensa i Bombardiera. Akwizycja Vossloha służyć miała właśnie przejęciu części „lokomotywowego” tortu, ponieważ Stadler dotąd znany jest głównie z produkcji elektrycznych zespołów trakcyjnych. Eurodual ma konkurować z Vectronem Siemensa i nowym Traxxem od Bombardiera. Obecnie hiszpański oddział Stadlera realizuje dostawy lokomotyw Class 88, bazujących na platformie Eurodual, do brytyjskiego zamawiającego. Piszemy o tym
tutaj.