Wielkimi krokami zbliża się pierwsze duże zamknięcie torowe na linii 202 pomiędzy Słupskiem a Lęborkiem. Pasażerów Magistrali Nadmorskiej czeka sporo utrudnień. Objazdów nie będzie.
Trzeba przyznać, że od momentu podpisania kontraktu na przebudowę stacji Słupsk i linii kolejowej 202 na odcinku od Słupska do Lęborka, praca wre. Wykonują je dwie różne firmy (
wybrane w drodze dwóch osobnych przetargów). Postępuje remont stacji w Słupsku, a linię na większości odcinku oczyszczono już z samosiejek, wyrównywany jest grunt, pod budowę drugiego toru, oczyszczane są nasypy. To zasadniczy element modernizacji szlaku. Przyszedł więc czas na pierwsze zamknięcie torowe na razie jednotorowej linii.
Komunikacja zastępcza już w czerwcu
– Ze względu na charakter prac w ramach modernizacji stacji Słupsk. jak i odcinka linii kolejowej nr 202 Słupsk – Lębork, w terminach 9 – 21 czerwca i wrzesień – grudzień planowane jest wstrzymanie ruchu pociągów (od strony Lęborka i Trójmiasta – dop. red.) oraz wprowadzenie zastępczej komunikacji autobusowej – poinformowały nas służby prasowe PKP Polskich Linii Kolejowych.
Jak dodaje Przemysław Zieliński z biura prasowego PKP PLK, w dniach od 9 do 21 czerwca na odcinku Lębork-Słupsk planowane są do wykonania prace związane m.in. z rozbiórką wiaduktów drogowych znajdujących się nad linią kolejową, budową przepustów oraz robotami przygotowawczymi dla pozostałych branż. Natomiast jesienią, prawdopo-dobnie w terminie od 2 września aż do 14 grudnia, wykonawcy przystąpią do prac zwią-zanych m. in. z przebudową mostów nad Łupawą w Łebieniu i Słupią w Słupsku, wiaduktów kolejowych, w tym nad ulicami Grunwaldzką i Bałtycką w Słupsku, przebudową układu torowego na szlaku Lębork – Słupsk, budową sieci trakcyjnej, przebudową nastawni, jak również zabudową urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym.
PKP PLK wyjaśnia, że roboty prowadzone są w w ramach projektu pn. „Prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia - Słupsk” w ramach dwóch perspektyw finansowych: z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ) oraz Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FE-nIKS).
Zakończenie prac budowlanych na stacji Słupsk oraz na odcinku Lębork – Słupsk planowane jest w 2026 r. (to bardzo optymistyczne założenie). Łączna wartość obu kontraktów wynosi ponad 1,8 mld zł netto.
Co z linią objazdową? Znacznie bardziej problematyczne będą prace na odcinku Lębork – Wejherowo – Gdynia, które mają rozpocząć się w 2025 roku. Wstrzymają one większą liczbę pociągów (także SKM Trójmiasto), drastycznie wpłyną na ruch pociągów dalekobieżnych z centrum i południa kraju. Do niedawna rozważana była możliwość remontu (
na czas przebudowy linii 202) odcinka linii 229 na odcinku od Kartuz przez Sierakowice do Lęborka.
O to czy podjęto jakieś decyzje w tej sprawie zapytaliśmy wszystkich zainteresowanych: pomorski urząd marszałkowski, PKP PLK i ministerstwo infrastruktury. Linia w niedalekiej przyszłości ma być bowiem wykorzystywana także w dowozach pracowniczych do elektrowni atomowej nad Bałtykiem.