Hiszpański CAF dostarczył pięć pierwszych wagonów brytyjskiemu przewoźnikowi – firmie Serco Caledonian Sleeper. Już w październiku rozpoczną one regularne kursy z pasażerami na pokładzie w relacji Londyn – Szkocja. Łącznie zostało zamówionych 75 takich wagonów. Ich całkowity koszt to ok. 100 mln funtów.
Serco zostało wybrane na operatora koncesyjnego przez Ministerstwo Transportu Szkocji w maju 2014. Umowa dotyczy obsługi trasy łączącej Glasgow, Edynburg, Aberdeen, Inverness oraz Fort William w Szkocji z Londynem. Koncesja będzie trwała 15 lat i rozpoczęła się w kwietniu 2015 roku.
Wagony wyprodukowane w północnej Hiszpanii, w zakładzie CAF w Beasain, pozwolą na wyłączenie z eksploatacji taboru, który powstał w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych ubiegłego stulecia. Zakup 75 wagonów to pierwsza poważna inwestycja taborowa tego typu w Wielkiej Brytanii od ponad 35 lat. Na zamówienie dla przewoźnika składała się dostawa pięciu różnych typów wagonów, które utworzą 4 składy po 16 wagonów każdy, plus 11 wagonów rezerwowych. Wagony zapewnią różne opcje podroży. Ma być w nich zapewniona przestrzeń dla cateringu. Producent gwarantuje wysoki poziom dostępności. Producent podkreśla, że wagony będą bardziej komfortowe niż kursujące obecnie.
– Wierzymy, że nowe wagony sypialne wyznaczą zupełnie nowy standard w podróżach pociągami nocnymi. Współpracowaliśmy blisko z departamentem transportu Szkocji od czasu, gdy formalnie przejęliśmy połączenie Londyn – Szkocja – powiedział Peter Strachan, szef Serco Caledonian Sleeper. – Pociągi nocne są znane w Wielkiej Brytanii jako doskonały sposób podróży. Naszą misją jest usprawnić każdy aspekt tej podróży – dodał.
Bilety w relacji Lodyn – Glasgow/Edynburg mają kosztować od 45 funtów za podróż w strefie miejsc siedzących do 200 funtów w wagonie sypialnym o najwyższym standardzie. Wnętrza są dziełem szkockiego projektanta Iana Smitha. W wagonach będzie dostęp do bezprzewodowego internetu, znajdą się tam gniazdka, a drzwi do przedziałów będą otwierane specjalnymi kartami – podobnie jak w hotelach. W pociągach nocnych będą specjalnie przystosowane miejsca dla pasażerów z ograniczoną mobilnością.
Projekt zakupu taboru jest finansowany kwotą 60 milionów funtów ze środków szkockiego ministerstwa, z dodatkowym finansowaniem zapewnionym przez firmę Caledonian Sleepers Rail Leasing, spółkę zależną Lombard North Central Plc.
Jak już informowaliśmy, wagony będą wyposażone w przetwornice zasilania pomocniczego (PSM-100) z polskiego Medcomu.