Koleje czeskie pokazały pierwsze pomalowane już szkielety nowych wagonów pasażerskich do pociągów ekspresowych i międzynarodowych. Powstają w kooperacji Siemensa i czeskiej Skody.
Wagony, które po raz pierwszy pokazali Czesi, budowane są w Niemczech, ale montaż ich wyposażenia będzie miał miejsce w Republice Czeskiej. Pochodzą z zamówienia na 50 pojazdów zdolnych kursować z prędkością 200 km/h. Należą do nowej generacji ciśnieniowoszczelnych (podobnie jak np. składy Pendolino) wagonów Siemens Viaggio, znanych np. z pociągów Railjet. Wagony są połączone krótkimi sprzęgami półstałymi, z wagonu do wagonu przechodzi się poprzez „przegubowe” przejście (również podobnie jak w polskim Pendolino), posiadają pneumatyczne zawieszenie.
Wagony pokazane przez České dráhy pochodzą z pierwszego zamówienia, które złożono w połowie 2018 roku. Siemens wspólnie ze Skoda buduje wagony 2. i 1. klasy, a także dla pasażerów z większym bagażem i restauracyjne. W zamówieniu znajdą się także wagony sterownicze, co umożliwi tworzenie z zestawów pociągów push&pull. Będą łączone w 10 wagonowe zestawy, obsłużą głównie relacje międzynarodowe. Czesi zapłacą za wagony 3 mld koron, czyli około 510 mln zł. Oznacza to, że jeden wagon średnio wart będzie ok 10,2 mln zł.
Wszystkie 50 pojazdów będzie zbudowanych, homologowanych i przetestowanych i dopuszczonych do ruchu maksymalnie w pierwszym kwartale 2021 roku.
Siemens i Skoda przygotowują się już do realizacji następnego kontraktu, związanego z budową aż 182 wagonów Viaggio, tym razem jednak z dopuszczeniem do ruchu
z prędkością 230 km/h.