Pierwsze egzemplarze elektrycznych zespołów trakcyjnych Škody 16Ev RegioPanter dla łotewskiego przewoźnika Pasažieru Vilciens zostały właśnie wprowadzone do obsługi pasażerów. Wykorzystywane są w połączeniach podmiejskich i regionalnych. Łotwa spodziewa się dostaw wszystkich zamówionych pojazdów do połowy 2024 roku. Nowe składy są już w innym malowaniu, gdyż przewoźnik jest w trakcie rebrandingu na markę Vienā Vilcienā czyli VIVI.
Škoda dostarczy na Łotwę łącznie 32 składy elektryczne przystosowane do jazdy po torze o rozstawie 1520 mm. Nowe pociągi bazują na dobrze znanej w Czechach konstrukcji RegioPanter. Została ona jednak dostosowana do technicznych możliwości obowiązujących na Łotwie, dzięki czemu składy są szersze i mogą pomieścić większą liczbę pasażerów. 16Ev dla Łotwy to pierwszy skład produkcji Škody zaprojektowany tak, aby w pełni wykorzystać szerokość wschodniej skrajni. Każdy z pojazdów jest czteroczłonowy. Jeden elektryczny zespół trakcyjny ma 109 metrów długości i jest wyposażony w 436 miejsc siedzących. Dodatkowo pomieści 454 osób na stojąco.
Pierwsze egzemplarze Škody 16Ev zaprezentowano w połowie grudnia na stacji w Rydze. Włączenie jednostek do ruchu odbyło się w obecności ministra transportu Kasparsa Briškensa. Pierwszy kurs odbył się o 10:58 czasu lokalnego. Pociąg wyruszył w swoją inauguracyjną podróż do Dubulti i z powrotem.
Jak podkreśla łotewski przewoźnik, pociągi posiadają wejście na wysokości równej z peronem, dzięki czemu zwiększona jest dostępność do usług kolei dla wszystkich podróżnych. Rozwiązanie to pozwala także skrócić czas przesiadania się pasażerów. Ponadto szersze drzwi pomogą przyspieszyć wsiadanie i wysiadanie. Nowe pociągi są w pełni klimatyzowane, posiadają ergonomiczne siedzenia i nowoczesne wyposażenie. Składy wyposażono w system wizualnej i głosowej informacji pasażerskiej czy łączność wi-fi. We wnętrzu pojazdów ma być ciszej niż w obecnie użytkowanych jednostkach. Nowe pociągi zaprojektowano do jazdy z maksymalną prędkością 160 km/h. Obecnie jednak, ze względu na możliwości infrastruktury torowej, będą rozwijać prędkość 120 km/h.
W przyszłości możliwa praca pod innym napięciem
Pociągi przystosowane są do pracy w dwóch systemach zasilania (3 kV prądu stałego i 25 kV 50 Hz). Składy wyposażono jednak na razie jedynie urządzenia 3 kV., gdyż zelektryfikowane łotewskie linie są obecnie zasilane wyłącznie napięciem stałym. Producent zamontował jednak niektóre podzespoły do odbioru napięcia 25 kV, które wymagałyby skomplikowanej ingerencji w konstrukcję pociągów. Pozostałe komponenty stanowią opcję w zamówieniu i przewoźnik będzie mógł je domówić w późniejszym terminie.
Składy będą kursować w kierunku Aizkraukle, Tukums, Skulte i Jełgawa. Dzięki realizacji zamówienia ma być możliwe wprowadzenie cyklicznych rozkładów jazdy na wszystkich trasach, które będą obsługiwać nowe pociągi. Oznacza to połączenia co 15-20 minut w dni powszednie rano i wieczorem w godzinach największych szczytów przewozowych.
Škody początkiem większych zmian na łotewskiej kolei
Škoda zdobyła zamówienie z Łotwy w lipcu 2019 r. Termin dostawy określono wówczas na lata 2020-2023. Czeska Škoda pokonała w przetargu hiszpańskich producentów Talgo i CAF oraz szwajcarskiego Stadlera. Wartość kontraktu wynosi około 1 mld zł.
Warto podkreślić, że nowe pociągi są częścią procesu rebrandingu narodowego przewoźnika, który od listopada tego roku rozpoczął stopniowe przechodzenie z nazwy Pasažieru Vilciens na markę „Vivi”. Pociągi zyskały nowe logo oraz malowanie w żółtym kolorze, który będzie identyfikować markę. Ma on symbolizować funkcjonalność, energię, radość i życzliwość. Wdrażanie marki Vivi zaplanowano do końca 2024 roku. Wprowadzono już nową stronę internetową i aplikację.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.