18 grudnia 2015 roku Koleje Mazowieckie odebrały pierwsze wagony piętrowe oraz lokomotywę Gama, wyprodukowane przez Pesę Bydgoszcz.
Pojazdy były testowane m.in. w zakresie kompatybilności z posiadanymi już przez KM wagonami piętrowymi. Obecnie odbywają się także szkolenia maszynistów.
Wagony piętrowe Sundeck to pierwsze pojazdy kolejowe tego typu, wyprodukowane przez polskiego producenta. Przeznaczone są głównie do obsługi aglomeracji miejskich o dużych potokach pasażerów. Ich nazwa - Sundeck – wzięła się od słonecznego, wyżej położonego pokładu. Pojazdy będą uruchamiane do obsługi pociągów uruchamianych w systemie „push-pull”.
Nowe wagony na trasach w styczniu 2016
– Z ogromną satysfakcją mogę powiedzieć, że udało nam się dokonać odbiorów technicznych dziewięciu wagonów piętrowych środkowych, jednego sterowniczego i lokomotywy. Zgodnie z zapowiedziami producenta, do końca roku zostaną dostarczone wszystkie objęte umową składy. Pojazdy dobrze przeszły jazdy próbne. Szkolimy już maszynistów do ich obsługi. Chcemy, aby wyjechały na tory w styczniu 2016 roku – powiedział Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny Kolei Mazowieckich.
Pesa wyprodukowała pierwsze polskie push-pulle
– Pomyślne zakończenie testów i odbiorów pierwszych wagonów piętrowych cieszy z kilku powodów. Z jednej strony zapowiada wprowadzenie przez przewoźnika zupełnie nowego taboru już w przyszłym miesiącu, z drugiej potwierdza, że Pesa, nawet w tak trudnym dla nas roku 2015, dała sobie radę z kolejnym prototypowym – w Polsce wręcz pionierskim zestawem typu „push-pull”. Jednym z trudniejszych oczekiwań Kolei Mazowieckich była kompatybilność Sundecków z dotychczasowym taborem, mam więc ogromną satysfakcję, że i temu wyzwaniu sprostaliśmy - powiedział Tomasz Zaboklicki, prezes Pesy.
Do 1700 pasażerów pojedzie z prędkością do 160 km/h
W podstawowej konfiguracji pojazd składa się z lokomotywy elektrycznej Gama, piętrowego wagonu sterowniczego i do sześciu piętrowych wagonów środkowych. Takim składem podróżować może jednocześnie ok. 1700 pasażerów. Pojazdy przystosowane są do jazdy z prędkością eksploatacyjną do 160 km/h.
Jak powiedział prezes Pesy Bydgoszcz, wszystkie pojazdy dla Kolei Mazowieckich, na które składają się 22 wagony piętrowe (w tym dwa sterownicze) i dwie lokomotywy, są już gotowe. Więcej na ten temat czytaj TUTAJ. Zobacz również zdjęcia wagonów piętrowych Sundeck z targów Trako w Gdańsku.