FPS – H. Cegielski wyprodukuje w 2020 kilkadziesiąt nowych wagonów z kontraktu na 81 pojazdów dla PKP Intercity. Trudno jednak dokładnie określić, kiedy rozpoczną kursowanie, ponieważ procedury dopuszczenia w 2020 roku zmienią się i jeszcze nie wiadomo czy przyspieszy, czy opóźni to cały proces.
Kontrakt na modernizację 90 wagonów 174A dla PKP Intercity udało się FPS zakończyć
na pół roku przed ostatecznym terminem. Skutkuje to włączeniem ich wszystkich do pociągów PKP Intercity. Przed FPS kolejne wyzwanie: buduje
zupełnie nowy typ wagonu z przeznaczeniem do ruchu międzynarodowego.
– Jesteśmy po badaniach zderzeniowych tego wagonu, prowadzone są badania statyczne pudła. Zgodnie z harmonogramem w 2020 roku gotowych ma być kilkadziesiąt nowych pojazdów – powiedział Hubert Stępniewicz, prezes FPS – H. Cegielski. Zaznacza jednak, że procedura dopuszczenia do ruchu pojazdów zmieni się w połowie 2020 roku, a to może mieć swoje konsekwencje.
Zmienia się procedura dopuszczenia pojazdów kolejowych
– Po 16 czerwca zmieni się procedura dopuszczenia pojazdów i cały proces będzie koordynowany przez Europejską Agencję Kolejową, nie przez UTK. W związku z tym nie mamy w tej chwili dokładnej wiedzy, jak ten proces będzie wyglądał, jakie dodatkowe wymagania mogą się pojawić wobec nas, jako producentów i ile czasu to będzie w praktyce trwało – dodał Stępniewicz. Ocenił jednak, że zmiana, która będzie dotyczyć wszystkich europejskich (i nie tylko) producentów taboru kolejowego, może przynieść dobry efekt.
– Możliwość homologowania wagonów w jednym kroku przez Europejską Agencją Kolejową w kilku krajach to dobry kierunek. Wierzę, że proces nie będzie tak złożony, skomplikowany i długi jak w przypadku innych producentów, którzy przeprowadzali proces homologowania pojazdów poza naszym krajem – zaznacza Stępniewicz i dodaje, że od strony formalnej FPS jest dobrze przygotowany do jak najszybszego umożliwienia nowym wagonom wjazdu na zagraniczne tory.
Co jeszcze wyprodukuje FPS?
Także w 2020 roku powstaną wagony
z zamówienia Ministerstwa Obrony Narodowej. Będzie ich 8. Prezes FPS potwierdził, że rozpoczęła się już
bardzo zaawansowana modernizacja lokomotyw SM42 dla PKP Intercity, które po przebudowie będą zdolne do prowadzenia pociągów po niezelektryfikowanych szlakach. Trwa również przebudowa 10 wagonów pierwszej klasy na wagony restauracyjne.
Hubert Stępniewicz potwierdził, że pomimo obecności na rynku hybrydowego pojazdu Impuls, FPS doprowadzi do końca projekt budowy swojego dwunapędowego pojazdu trakcyjnego.
– Plus to pojazd, którym złamiemy kilka paradygmatów technicznych, również w podejściu do napędu. Platforma Plus pozwala nam budować napędy elektryczno-bateryjne, a nawet z ogniwami paliwowymi. Chcemy mieć produkt, który wpisuje się w obecne trendy na rynku – powiedział. Ma być gotowy również w 2020 roku.