Koleje Mazowieckie podpisały ze Stadlerem Polska umowę na produkcję pierwszych 6 z 61 5-członowych regionalnych Flirtów 3.
Dotąd przewoźnik
podpisał ze Stadlerem umowę ramową, podpisana 7 maja umowa jest natomiast umową wykonawczą. Pierwsze 6 pięcioczłonowych pociągów pojedzie z Warszawy do Działdowa. Dostawy pojazdów mają rozpocząć się w III kwartale 2019 roku. Uroczystość zorganizowana w mazowieckim urzędzie marszałkowskim powiązana była z podpisaniem umowy o dofinansowanie inwestycji ze środków unijnych na kwotę 96 mln zł (wartość 6 pierwszych pojazdów do 153 mln zł).
– Tym samym otwieramy największą od dziesięcioleci inwestycję taborową w Polsce. Żaden z przewoźników nie kupował w Polsce nowoczesnych pojazdów w takiej ilości. My kupimy ich 61, a później będziemy chcieli kupić jeszcze 10 elektrycznych dwuczłonowych pojazdów i zbudować dla nich bazę w Radomiu – powiedział Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich. Co ważne – pociągi będą wyposażone w moduły ETCS.
Stępień podkreślał, podobnie jak marszałek Struzik, że doświadczenie z pierwszymi 10 Flirtami, dostarczonymi ponad 10 lat temu do Kolei Mazowieckich, są bardzo dobre i dlatego z nadzieją patrzy na współpracę i liczy na to, że nie będzie to „tylko flirt, lecz stały, trwały związek”.
Cieszą się także poddostawcy
– Pojazdy będą w pełni produkowane w Siedlcach. To święto także dla polskich poddostawców elementów do naszych pociągów. Jest ich ponad 2000. Produkowane przez nas pojazdy osiągają wysoką niezawodność - na poziomie 98 do 99%. To rekordowe wartości na rynku – powiedział Christian Spichiger, wiceprezes wykonawczy oddziału Europa Środkowa i Wschodnia.
– Inwestycja pozwoli zakończyć erę niezmodernizowanych EN57 na Mazwoszu. Pozostałe pojazdy, po modernizacji, będziemy próbowali z czasem sprzedać – mówił mazowiecki marszałek Adam Struzik.
Kolejne umowy wkrótce7 maja podpisano także umowę przedwstępną na zakup kolejnych 55 Flirtów. Określono w niej kiedy podpisane zostaną umowy na kolejne ezt. Zgodnie z nią do 31 marca 2019 podpisana zostanie umowa na 12 pojazdów, a do 29 lutego 2020 na kolejnych 12. Do 31 sierpnia 2020 r. podpisana ma być umowa na 15, a do 31 marca 2021 na ostatnich 16 pociągów. Nie określono terminu podpisania umowy na 10 dwuczłonowych ezt dla południa Mazowsza, ponieważ wciąż nie ustalono z jakich pieniędzy będzie finansowane.
Poza pociągami Koleje Mazowieckie kupią symulator do szkolenia maszynistów. Jego dostawą również zajmie się Stadler.