Pierwsze na świecie systemy do zabezpieczania przed oblodzeniem dla kolei dużych prędkości zostały we wrześniu przekazane do eksploatacji chińskiemu przewoźnikowi CRH. Wdrożenie systemu będącego odpowiedzią na szczególne wymogi przewozów z dużymi prędkościami oraz na dalekie dystanse prowadzone było przez zespół Nordic i Corail TS. Faza testów prowadzona była na zasadzie konkurencji z innymi podmiotami. Wynikiem tego etapu jest uzyskanie przez Nordic stosownych certyfikacji, jako jedynemu podmiotowi na rynku chińskim, zarówno w obszarze technologii jak i stosowanych preparatów zabezpieczających.
W trakcie fazy przedwdrożeniowej sprawdzano możliwe konfiguracje systemu oraz oddziaływanie preparatów o różnym składzie, w celu uzyskania jak najlepszego rezultatu. Niektórymi ze znaczących wyzwań były niskie temperatury otoczenia, dochodzące do -40°C, konieczność zachowania trwałości powłoki przeciwoblodzeniowej na znacznych dystansach oraz duża prędkość pojazdu, utrudniająca zachowanie optymalnego zabezpieczenia. Efektem testów jest wypracowanie optymalnego rozwiązania, pozwalającego na osiągnięcie najlepszego możliwego dla tych warunków efektu.
Prace koordynowane są przez chińską spółkę Nordic Hi-Tech będącą współwłasnością Nordic, należącej w całości do polskiej Corail TS. Wdrożenia automatycznych systemów do zabezpieczania przed oblodzeniem stanowią jeden z planów rozwoju w obszarze kolei na rynku chińskim. Zbudowany przez lata na tym rynku potencjał umożliwiający m.in. certyfikację urządzeń i systemów, jest wykorzystywany do rozwoju oferty w zakresie zimowego utrzymania taboru oraz infrastruktury, w tym np. sieci trakcyjnej.
Spółki Corail TS (
www.corail.pl) oraz NORDIC (
www.nordicws.com) będą wystawcami na zbliżających się targach TRAKO. Zapraszamy na stanowisko C35.