Po trwającym kilka lat remoncie 11 marca pociągi pasażerskie, po bardzo wielu latach, wyruszyły na z Kartuz do Gdańska trasą przez Starą Piłę, Leźno i Gdańsk Kokoszki.
Linia 229 i 234, które składają się na Bajpas Kartuski do wznowienia ruchu były gotowe już w grudniu 2023, jednak dopiero po trzech miesiącach udało się wreszcie uruchomić na niej pociągi. Nieoficjalnie powodem zwłoki były problemy ze skompletowaniem taboru spalinowego do obsługi trasy przez Polregio, które zostało wyznaczone do obsługi linii (nie było przetargu na obsługę trasy, w kontrakcie obowiązującym od kilku między Polregio a Pomorskiem wpisano po prostu możliwość rozszerzenia zadania przewozowego o obsługę Bajpasa).
Już pierwszy kurs pociągu o 6:22 z Kartuz do Gdańska Głównego przez Bajpas Kartuski okazał się frekwencyjnym strzałem w dziesiątkę. Na każdym z reaktywowanych po wielu latach przystanków wsiadali pasażerowie, a do Gdańska Wrzeszcza skład dotarł ze 100 procentową frekwencją (jako jedno z dwóch połączeń dziennie pociąg jedzie dalej - do Gdańska Głównego). W tym miejscu warto dodać, że do obsługi porannego kursu Polregio skierowało trójczłonowy SA138 i wydaje się, że tabor tej wielkości na linii powinien być standardem.
Po linii jedzie się z prędkością 80 km/h (pierwotnie planowano, że będzie tu można jeździć nawet 100/120 km/h), niestety w większości po torze stykowym. Cały odcinek od Kartuz do Gdańska Głównego można przejechać w 54 minuty, co jest czasem konkurencyjnym w stosunku do transportu drogowego, zwłaszcza w godzinach szczytu. Trasa jest ciekawa krajobrazowo – są na niej dwa piękne mosty a teren jest mocno pagórkowaty.
Pociągi przez Bajpas dojadą do Gdańska przynajmniej o kilka minut szybciej niż te kursujące przez Rębiechowo i lotnisko Lecha Wałęsy. Cena za przejazd w obu przypadkach jest jednak taka sama, a pociągi przez Starą Piłę nie są uruchamiane „w zastępstwie” za pociągi przez lotnisko, lecz dodatkowo. Dzięki temu Kartuzy mają znakomitą kolejową ofertę i pociągi odjeżdżające do Gdańska 23 razy dziennie.
Departament transportu urzędu marszałkowskiego potwierdził, że Bajpas mógłby, podobnie jak podstawowa trasa PKM, przyjąć kolejne pociągi Kartuzy – Gdańsk i nie ulega wątpliwości, że Gmina Żukowo będzie się ich domagać, podobnie jak inni samorządowcy. Na przeszkodzie może jednak stanąć ograniczona prawie do zera przepustowość stacji Gdańsk Wrzeszcz oraz trudności Polregio z pozyskaniem taboru spalinowego.
Za udostępnienie zdjęcia pierwszego pociągu rozkładowego na Bajpasie, dziękujemy macaron.labs