Koleje Mazowieckie i Stadler Service Polska podpisały umowę na wykonanie napraw w poziomie utrzymania P5 dla 10 sztuk pojazdów ER75 Flirt wraz z modernizacją. Jej wartość to ponad 101 mln zł brutto.
Koleje Mazowieckie
musiały ogłosić dwa przetargi, by wybrać wykonawcę naprawy głównej swoich Flirtów pierwszej generacji.
Dziesięć pojazdów będzie wyglądać jak nowe i przejdzie lifting. Zgodnie z zapisem zawartym w kontrakcie, naprawy zostaną przeprowadzone do końca 2024 roku.
- W 2006 r. zostały podpisane, pierwsze w Polsce, umowy z firmą Stadler przez Samorząd Województwa Mazowieckiego i Samorząd Województwa Śląskiego. Łącznie zostało zamówionych 14 szt. pojazdów ER75 Flirt, w tym 10 z nich dla Kolei Mazowieckich. Na bazie tego kontraktu szwajcarski producent podjął decyzję o wybudowaniu zakładu produkcyjnego w Siedlcach. Obecnie są w nim m.in. produkowane na nasze
zamówienie najnowsze pojazdy tego typu, czyli ezt ER160 FLIRT3. Moim zdaniem to najlepszy dowód na to, że ta wieloletnia współpraca jest korzystna zarówno dla producenta, jak i przewoźnika. Mam także nadzieję, że wykonanie napraw w poziomie utrzymania P5 naszych pierwszych pojazdów FLIRT przebiegnie sprawnie i terminowo – mówi Robert Stępień, prezes Kolei Mazowieckich cytowany w komunikacie.
Jak przyznaje Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny Kolei Mazowieckich, zarówno inwestycje w nowe pojazdy, jak też utrzymanie i modernizowanie posiadanego taboru, są bardzo ważne dla funkcjonowania kolejowej spółki przewozowej. - EZT ER75 FLIRT były pierwszymi nowoczesnymi pojazdami zakupionymi przez Samorząd Województwa Mazowieckiego dla naszej Spółki. Pierwsze z nich zostały wdrożone do eksploatacji w połowie 2008 r. To było duże wydarzenie. Od tego czasu dużo się zmieniło. Obecnie w parku taborowym mamy 319 pojazdów różnych typów. Większość to pojazdy nowe oraz poddane modernizacji w różnym zakresie. Niedawno odebraliśmy 46. i 47. ezt ER160 FLIRT3. Oprócz inwestycji taborowych dbamy także o zaplecza techniczne, w których wykonywane są niezbędne prace związane z bieżącym utrzymaniem pojazdów. Naprawy P5 pojazdów ER75 FLIRT są obligatoryjne, a przy okazji tych napraw jest możliwa niezbędna modernizacja naszych Flirtów – mówi Czesław Sulima.
Naprawy w poziomie utrzymania P5 obejmą m.in. szczegółowe sprawdzenie stanu technicznego podzespołów i zespołów, połączone z ich częściowym demontażem z pojazdów oraz wymianą, a także poprawki malarskie uszkodzonych powierzchni, czy usuwanie wad mechanicznych pudeł pojazdów. Zostaną także przeprowadzone prace modernizacyjne, których celem jest poprawa właściwości ezt, a także dostosowanie do aktualnych wymagań dla tego typu taboru. - Od początku eksploatacji pojazdów Flirt dostarczonych w ramach zamówienia z 2006 roku Stadler prowadzi ich utrzymanie i serwis. Model współpracy producenta z przewoźnikiem, w ramach którego to producent serwisuje i modernizuje dostarczone pojazdy to gwarancja, że zostaną one właściwie przygotowane do dalszej eksploatacji i będą dobrze służyły przewoźnikowi i pasażerom w kolejnych latach. Cieszymy się na kolejne zlecenie w ramach wieloletniej, udanej współpracy z Kolejami Mazowieckimi – mówi w komunikacie Marcin Polit, dyrektor zarządzający Stadler Service Polska.