W Rumunii wprowadzono dziś do eksploatacji pierwszy z 37 EZT Coradia Stream. Rumuński Urząd ds. Reformy Kolei (ARF) kupił je w Alstomie, który ulokował ich produkcję w dawnej fabryce Konstalu w Chorzowie. W Bukareszcie powstaje centrum serwisowe, przeznaczone do obsługi tych jednostek oraz innych pojazdów produkcji Alstomu.
Podróż inauguracyjna odbyła się na trasie Bukareszt – Braszów. Rozpoczęcie przewozów było poprzedzone fazą testową, podczas której pojazd pokonał 10 tys. km. ARF zamówił 37 EZT tego typu. Początkowe
zamówienie na 20 sztuk z marca 2022 r. w październiku tego samego roku
zwiększono o kolejnych 17. Warto zaznaczyć, że przewoźnika, któremu zostały przekazany w użytkowanie – CFR Călători – ARF wybrał w konkurencyjnym przetargu.
Pierwsze od dekad nowe EZT
Oprócz Braszowa połączą one rumuńską stolicę także – między innymi – z Konstancą i Timisoarą. Inne planowane trasy (nietypowo długie jak na częściowo regionalną charakterystykę taboru) to Bukareszt – Suczawa, Bukareszt – Arad czy Kluż – Jassy. – Nowoczesne pociągi odegrają istotną rolę w transformacji Rumunii w kierunku zrównoważonej mobilności, zgodnie z naszymi aspiracjami dotyczącymi promocji ekologicznych i inteligentnych rozwiązań w obszarze globalnej mobilności – mówi dyrektor zarządzający Alstomu w Rumunii, Bułgarii i Mołdawii Gabriel Stanciu.
Jak podaje producent, nowe Coradie Stream będą pierwszymi od 30 lat dostarczonymi do Rumunii nowymi elektrycznymi zespołami trakcyjnymi. Sześcioczłonowe jednostki osiągają prędkość maksymalną 160 km/h. Każda z nich ma 351 miejsc siedzących i jest całkowicie niskopodłogowa. W członach środkowych wykonano po dwie pary drzwi wejściowych, a w skrajnych – po jednej.
Na pokładzie rozmieszczono cztery toalety, w tym jedną przeznaczoną dla osób o ograniczonej mobilności. EZT wyposażono w systemy dynamicznej informacji pasażerskiej oraz liczenia podróżnych. Mają też system sterowania ruchem ERTMS poziomu 2.
Zakup wraz z utrzymaniem
Dostarczone do Rumunii pojazdy mają być utrzymywane przez producenta w ciągu 15 lat od dostawy. Jeśli ARF skorzysta z prawa opcji, usługa utrzymania zostanie przedłużona aż do 30 lat. Między innymi z myślą o tym kontrakcie Alstom zamierza otworzyć w tym kraju centrum serwisowe taboru. Jego budowa rozpoczęła się w centrum Bukaresztu. Inwestycja ma kosztować ok. 50 mln euro.
– Pierwszy etap inwestycji, ze sprzętem niezbędnym do testowania i konserwacji floty, został ukończony w kwietniu 2024 roku. Docelowo powstanie obiekt o powierzchni 30 tysięcy metrów kwadratowych, będący nowoczesnym, w pełni wyposażonym centrum serwisowym – zapowiada koncern. Oprócz dostaw taboru (także dla metra w Bukareszcie) Alstom realizuje w Rumunii kontrakty związane z modernizacją infrastruktury kolejowej: odpowiada za elektryfikację i systemy sterowania ruchem w korytarzu Ren – Dunaj.
Pociąg został wyprodukowany
w zakładzie Alstom w Chorzowie (dawny Konstal). Pierwszy egzemplarz dotarł nad Dunaj
pod koniec ubiegłego roku. Obecnie w Chorzowie powstają również piętrowe zestawy
Coradia Max dla odbiorcy niemieckiego.