Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Pierwsza rumuńska Coradia Stream już na linii

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
20-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
20-11-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

W Rumunii wprowadzono dziś do eksploatacji pierwszy z 37 EZT Coradia Stream. Rumuński Urząd ds. Reformy Kolei (ARF) kupił je w Alstomie, który ulokował ich produkcję w dawnej fabryce Konstalu w Chorzowie. W Bukareszcie powstaje centrum serwisowe, przeznaczone do obsługi tych jednostek oraz innych pojazdów produkcji Alstomu.

Podróż inauguracyjna odbyła się na trasie Bukareszt – Braszów. Rozpoczęcie przewozów było poprzedzone fazą testową, podczas której pojazd pokonał 10 tys. km. ARF zamówił 37 EZT tego typu. Początkowe zamówienie na 20 sztuk z marca 2022 r. w październiku tego samego roku zwiększono o kolejnych 17. Warto zaznaczyć, że przewoźnika, któremu zostały przekazany w użytkowanie – CFR Călători – ARF wybrał w konkurencyjnym przetargu.

Pierwsze od dekad nowe EZT

Oprócz Braszowa połączą one rumuńską stolicę także – między innymi – z Konstancą i Timisoarą. Inne planowane trasy (nietypowo długie jak na częściowo regionalną charakterystykę taboru) to Bukareszt – Suczawa, Bukareszt – Arad czy Kluż – Jassy. – Nowoczesne pociągi odegrają istotną rolę w transformacji Rumunii w kierunku zrównoważonej mobilności, zgodnie z naszymi aspiracjami dotyczącymi promocji ekologicznych i inteligentnych rozwiązań w obszarze globalnej mobilności – mówi dyrektor zarządzający Alstomu w Rumunii, Bułgarii i Mołdawii Gabriel Stanciu.

Jak podaje producent, nowe Coradie Stream będą pierwszymi od 30 lat dostarczonymi do Rumunii nowymi elektrycznymi zespołami trakcyjnymi. Sześcioczłonowe jednostki osiągają prędkość maksymalną 160 km/h. Każda z nich ma 351 miejsc siedzących i jest całkowicie niskopodłogowa. W członach środkowych wykonano po dwie pary drzwi wejściowych, a w skrajnych – po jednej.

Na pokładzie rozmieszczono cztery toalety, w tym jedną przeznaczoną dla osób o ograniczonej mobilności. EZT wyposażono w systemy dynamicznej informacji pasażerskiej oraz liczenia podróżnych. Mają też system sterowania ruchem ERTMS poziomu 2.

Zakup wraz z utrzymaniem

Dostarczone do Rumunii pojazdy mają być utrzymywane przez producenta w ciągu 15 lat od dostawy. Jeśli ARF skorzysta z prawa opcji, usługa utrzymania zostanie przedłużona aż do 30 lat. Między innymi z myślą o tym kontrakcie Alstom zamierza otworzyć w tym kraju centrum serwisowe taboru. Jego budowa rozpoczęła się w centrum Bukaresztu. Inwestycja ma kosztować ok. 50 mln euro.

– Pierwszy etap inwestycji, ze sprzętem niezbędnym do testowania i konserwacji floty, został ukończony w kwietniu 2024 roku. Docelowo powstanie obiekt o powierzchni 30 tysięcy metrów kwadratowych, będący nowoczesnym, w pełni wyposażonym centrum serwisowym – zapowiada koncern. Oprócz dostaw taboru (także dla metra w Bukareszcie) Alstom realizuje w Rumunii kontrakty związane z modernizacją infrastruktury kolejowej: odpowiada za elektryfikację i systemy sterowania ruchem w korytarzu Ren – Dunaj.

Pociąg został wyprodukowany w zakładzie Alstom w Chorzowie (dawny Konstal). Pierwszy egzemplarz dotarł nad Dunaj pod koniec ubiegłego roku. Obecnie w Chorzowie powstają również piętrowe zestawy Coradia Max dla odbiorcy niemieckiego.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pierwsza Coradia Max z Chorzowa wyjechała na testy do Niemiec

Tabor i technika

Pierwsza Coradia Max z Chorzowa wyjechała na testy do Niemiec

Alstom, oprac. DS 06 listopada 2024

Alstom pokazał w Chorzowie Coradie Stream i Max [zdjęcia]

Tabor i technika

Alstom: Widzimy ogromny potencjał polskiego rynku kolejowego

Tabor i technika

Alstom: Widzimy ogromny potencjał polskiego rynku kolejowego

Łukasz Malinowski 22 października 2024

Nowy francuski operator Proxima zamawia szybkie pociągi w Alstomie

Tabor i technika

Zobacz również:

Pierwsza Coradia Max z Chorzowa wyjechała na testy do Niemiec

Tabor i technika

Pierwsza Coradia Max z Chorzowa wyjechała na testy do Niemiec

Alstom, oprac. DS 06 listopada 2024

Alstom pokazał w Chorzowie Coradie Stream i Max [zdjęcia]

Tabor i technika

Alstom: Widzimy ogromny potencjał polskiego rynku kolejowego

Tabor i technika

Alstom: Widzimy ogromny potencjał polskiego rynku kolejowego

Łukasz Malinowski 22 października 2024

Nowy francuski operator Proxima zamawia szybkie pociągi w Alstomie

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5