Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Pierwsza polska lokomotywa elektryczna El103

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-05-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Bogdan Pokropiński

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Pierwsza polska lokomotywa elektryczna El103
Po oddaniu do ruchu w 1933 r. linii średnicowej w Warszawie powstał problem z zadymianiem przez parowozy tunelu biegnącego pod Aleją 3 Maja i Alejami Jerozolimskimi. Wprawdzie wybudowano punkt oddymiania tunelu (obecnie w tym miejscu stoi dom towarowy Junior), w którym zainstalowano potężne wentylatory, ale przy coraz intensywniejszym ruchu pociągów podmiejskich nie dawało to zadawalających rezultatów.

Elektryfikacja linii średnicowej oraz linii wylotowych z miasta dla ruchu podmiejskiego stała się konieczna. 2 sierpnia 1933 r. w Londynie podpisano umowę pomiędzy PKP a dwiema firmami brytyjskimi – English Eletric Co. (na całkowitą elektryfikację linii średnicowej wraz z liniami podmiejskimi do Żyrardowa, Otwocka i Mińska Mazowieckiego) oraz spółką Metropolitan-Vickers Electrical (na dostawę wyposażenia elektrycznego dla taboru). Część aparatury elektrycznej i części mechaniczne taboru miały być dostarczone przez stronę polską. Do przeciągania pociągów dalekobieżnych przez warszawską średnicówkę zakupiono w Wielkiej Brytanii sześć lokomotyw elektrycznych, z których dwie przybyły gotowe drogą morską przez port w Gdyni, natomiast pozostałe cztery wykonano w kraju, montując w nich angielskie wyposażenie elektryczne.

Budowę maszyn powierzono Pierwszej Fabryce Lokomotyw w Polsce S.A. w Chrzanowie (Fablok), a gotowe pojazdy z Chrzanowa przesłano do Zakładów Mechanicznych Lilpop, Rau i Loevenstein w Warszawie, gdzie pod nadzorem brytyjskich specjalistów wyposażono je w silniki elektryczne i całą aparaturę elektryczną.

Normalną służbę na PKP lokomotywy rozpoczęły w październiku 1937 r., przeciągając pociągi dalekobieżne od Dworca Wschodniego do Zachodniego. Na PKP oznakowano je serią El100: lokomotywy, które przybyły gotowe z Wielkiej Brytanii oznaczono symbolami El101 i El102, a te wykonane w Polsce – El103, El104, El105 i El106.

El100 posiadała trzy rodzaje hamulców – ręczny śrubowy, powietrzny Westinghouse’a (samoczynny do hamowania pociągów i niesamoczynny wyłącznie do hamowania lokomotywy) oraz automatyczny SHP, który samoczynnie działał w razie przejechania sygnału świetlnego na „stój”.

Podczas kampanii wrześniowej 1939 r. już 3 września została zniszczona lokomotywa El103. Jej wrak leżał w elektrowozowni Olszynka Grochowska (na tzw. popiołkach) do 1958 r., kiedy to został pocięty na złom. Pozostałe 5 lokomotyw było używane do 1944 r., gdyż podczas Powstania Warszawskiego Niemcy ewakuowali je na zachód. Prawdopodobnie w 1944 r. lokomotywa El101 uległa zniszczeniu podczas nalotów amerykańskich na terenie Niemiec. Po wojnie El102, El104 i El105 znalazły się na terenie Niemiec Zachodnich, gdzie zostały złomowane prawdopodobnie w 1952 r. Lokomotywa El106 znalazła się na terenie warsztatów w Lubaniu Śląskim, a po wojnie została wyremontowana i pracowała na PKP do momentu złomowania jej w 1968 r. na terenie elektrowozowni Łódź Olechów.

Lokomotywy te nie mogły być używane ani przez koleje niemieckie, ani przez czeskie czy austriackie, gdyż były zbudowane na napięcie 3000 V prądu stałego. Zabrano je zaś z Polski, gdyż przedstawiały dużą wartość dla PKP.

Dzięki zachowanej dokumentacji po wojnie wrocławski Pafawag zbudował już całkowicie polską lokomotywę typu E1100. Szkoda tylko, że ostatnia El106 – po wojnie oznakowana (od 1961 r.) EP01 – nie zachowała się jako obiekt muzealny.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rynek Kolejowy 7-8/2024 już w Empikach!

Biznes

Rynek Kolejowy 7-8/2024 już w Empikach!

Łukasz Malinowski 18 lipca 2024

Rynek Kolejowy 6/2024 już w Empikach

Biznes

Rynek Kolejowy 6/2024 już w Empikach

Łukasz Malinowski 26 czerwca 2024

Nowy numer Miesięcznika Rynek Kolejowy już w Empikach!

Biznes

Nowak (ZUE): Kolej bez waloryzacji i nowych zleceń to destabilizacja rynku

Infrastruktura

Nowy "Rynek Kolejowy" już wjechał!

Biznes

Nowy "Rynek Kolejowy" już wjechał!

Jakub Madrjas 30 czerwca 2022

Zobacz również:

Rynek Kolejowy 7-8/2024 już w Empikach!

Biznes

Rynek Kolejowy 7-8/2024 już w Empikach!

Łukasz Malinowski 18 lipca 2024

Rynek Kolejowy 6/2024 już w Empikach

Biznes

Rynek Kolejowy 6/2024 już w Empikach

Łukasz Malinowski 26 czerwca 2024

Nowy numer Miesięcznika Rynek Kolejowy już w Empikach!

Biznes

Nowak (ZUE): Kolej bez waloryzacji i nowych zleceń to destabilizacja rynku

Infrastruktura

Nowy "Rynek Kolejowy" już wjechał!

Biznes

Nowy "Rynek Kolejowy" już wjechał!

Jakub Madrjas 30 czerwca 2022

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5