Jeszcze w sierpniu Lidia Łączek rozpocznie prowadzenie pociągów po stołecznych liniach kolejowych. Będzie pierwszą maszynistką w SKM Warszawa.
– Pierwsza maszynistka w historii warszawskiej SKM - Lidia Łączek jest już po egzaminie na świadectwo maszynisty/stki. Zdała go na ocenę bardzo dobrą. Przed nią pierwsza jazda z instruktorem, która będzie mieć miejsce jeszcze w sierpniu – poinformował „Rynek Kolejowy” Karol Adamaszek, rzecznik prasowy SKM Warszawa.
Cały proces szkolenia, który przeszła Lidia Łączek składał się z dwóch etapów. Pierwszy to kurs na licencję. Trwa 15 weekendów, łącznie to prawie 300 godzin. W jego trakcie kandydaci i kandydatki poznają m.in. specyfikę i środowisko pracy, podstawy eksploatacji pojazdów i ich budowę, technikę prowadzenia ruchu kolejowego, uczą się także o zagrożeniach czy zasadach postępowania w razie wypadków oraz sytuacji ekstremalnych. Szkolenie kończy się egzaminem w Urzędzie Transportu Kolejowego. SKM Warszawa samo organizuje takie kursy.
– Najbliższy kurs na licencję maszynisty/maszynistki, organizowany przez Ośrodek Szkolenia Maszynistów przy Szybkiej Kolei Miejskiej rozpoczyna się 2 września. Zapisy są wciąż otwarte. Na liście chętnych są już cztery kobiety – napisała eskaemka. Wszystkie informacje
dostępne są na tutaj – napisał Karol Adamaszek.
Po skończonym kursie, przyszły maszynista rozpoczyna szkolenie na świadectwo. Odbywa się ono po zatrudnieniu u konkretnego przewoźnika (na stanowisku maszynisty/maszynistki stażysty/stażystki) i trwa od 15 do 18 miesięcy. W programie jest m.in. zapoznanie się z budową i naprawą taboru kolejowego (260 godzin), wykonywanie czynności rewidenta taboru (40 godzin) czy – przede wszystkim - wykonywanie czynności maszynisty pod nadzorem (1520 godzin).
– Po szkoleniu, kandydat lub kandydatka zostaje dopuszczony do egzaminu w Urzędzie Transportu Kolejowego. Zdany egzamin to przepustka do umowy dla kursanta lub kursantki i zatrudnienia na stanowisku maszynisty/maszynistki. Pierwsza jazda to przejazd z instruktorem, kolejne już samodzielnie – pisze przedstawiciel SKM.
Obecnie w szeregach Szybkiej Kolej Miejskiej pracuje 138 maszynistów i 1 maszynistka.