Do tej pory system ETCS funkcjonował głównie w nowych pociągach. Zainstalowanie go w historycznym pojeździe to niespotykana dotąd praktyka.
Mowa o parowozie 60163 “Tornado” z serii A1, których produkcja miała miejsce w latach 1948-1949. Egzemplarz, o którym mowa został zrekonstruowany w 2008 roku po blisko dwóch dekadach prac.
A1 Steam Locomotive Trust, będący właścicielem parowozu rozpoczął próbną eksploatację pojazdu z wbudowanym systemem ETCS (ang. European Train Control System). Montaż urządzeń odbywał się w ramach prac modernizacyjnych przy parowozie. Jak informuje portal Zdopravy.cz, testy prowadzone są na Cambrian Line między Shrewsbury i Newton w Walii. Urządzenia systemu ETCS, które zostały zamontowane w parowozie dostarczyła firma Hitachi.
Zainstalowanie ETSC w historycznym pojeździe o takim charakterze to niespotykana dotąd praktyka. A1 Steam Locomotive Trust nie ujawnił jeszcze kosztów instalacji systemu w lokomotywie.