Pierwsza z niewielkich lokomotyw manewrowych EffiShunter 300 wyprodukowanych przez czeskiego producenta CZ Loko dla PKP Intercity, jest już gotowa.
Dostawcę dziesięciu lokomotyw manewrowych dla państwowej spółki poznaliśmy w połowie lutego 2021. Osiem miesięcy później pierwszy ze spalinowozów samodzielnie wyjechał na tory. Jego zdjęcie publikujemy dzięki uprzejmości pana Daniela Brabeneca, który wcześniej opublikował je na portalu Railcolor News.
Lokomotywy EffiShunter 300 będą wykorzystywane głównie do lekkich prac manewrowych na stacjach techniczno-postojowych PKP Intercity w Warszawie, Gdańsku, Wrocławiu, Katowicach i Krakowie. Wszystkie dziesięć będzie dostarczonych w pierwszych miesiącach 2023.
– Realizacja umowy na dostawę lokomotyw z CZ LOKO przebiega planowo. Przewidujemy, że pierwsze lokomotywy trafią do spółki w drugim kwartale 2022 r. – oceniła Katarzyna Grzduk, rzeczniczka prasowa PKP Intercity.
– CZ Loko było w przeszłości aktywne w Polsce przede wszystkim w zakresie napraw pojazdów kolejowych. Obecnie jednak dochodzi do zmiany, duże inwestycje ukierunkowane są na zakup nowych lokomotyw. Dostarczenie 10 EffiShunterów jest tego jednoznacznym dowodem i jest nawiązaniem do zamówienia realizowanego dla Metra Warszawskiego – powiedział Roman Stříž, prezes zarządu spółki zależnej CZ LOKO Polska.
EffiShunter 300 to lekka lokomotywa dwuosiowa, zaprojektowana z myślą o możliwie najniższych kosztach produkcji i eksploatacji. Dzięki swoim rozmiarom i interoperacyjności może być również eksploatowana na specjalnych liniach metra. Lokomotywa wyposażona jest w silnik spalinowy CAT C13 o mocy 328 KW, spełniający najsurowsze normy emisji spalin EU Stage V. W kabinach, na życzenie PKP Intercity, zamontowano instalację głośnomówiącą.
PKP Intercity odnawia swoją flotę lokomotyw manewrowych także w inny sposób. W poznańskim FPS zlecono na przykład głęboką modernizację SM42.
Efekt prac można było zobaczyć podczas targów Trako.