Pod koniec listopada do Rumunii ma dotrzeć pierwszy zamówiony elektryczny zespół trakcyjny Coradia Stream. Procedury odbiorowe i certyfikacja mają zakończyć się jeszcze w bieżącym roku. Pojazdy są produkowane w zakładzie Alstomu w Chorzowie.
Na początku października chorzowską fabrykę (dawny Konstal) odwiedzili przedstawiciele rumuńskiej Agencji Modernizacji Kolei (ARF). Celem wizyty technicznej było zapoznanie się ze stanem realizacji kontraktu na
37 elektrycznych zespołów trakcyjnych Coradia Stream i sprawdzenie zgodności produkowanych pojazdów z umową.
Produkcja pierwszego egzemplarza jest już zaawansowana. Przeprowadzono w nim kontrolę najważniejszych systemów i podzespołów. Po zakończeniu niezbędnych prac oraz po testach dynamicznych i statycznych pojazd będzie mógł zostać przekazany zamawiającemu i rozpocząć kursowanie z pasażerami po liniach na terenie Rumunii. Ma to nastąpić do 25 listopada – oznacza to opóźnienie w stosunku do założonego harmonogramu, który przewidywał dostawę pierwszego pojazdu już latem. Początkowo wszystkie Coradie miały być dostarczone do tego kraju w bieżącym i przyszłym roku, jednak zakłócenia w łańcuchach dostaw zmusiły producenta do rozpoczęcia rozmów o przesunięciu terminu.
EZT oznaczone serią RE-IR1 mają obsługiwać najdłuższe rumuńskie trasy pociągów dalekobieżnych, takie jak
Bukareszt – Timisoara, Bukareszt – Suczawa, Bukareszt – Arad czy Kluż – Jassy. To kontrowersyjny pomysł, zważywszy na ich zbliżoną do regionalnej charakterystykę (gęsto rozmieszczone drzwi dwuskrzydłowe, podłoga na różnych poziomach, brak przedziałów).
W sześciu członach przewidziano 351 miejsc siedzących. Zespoły będą rozwijać prędkość maksymalną 160 km/h. Ich wyposażenie obejmuje system ETCS poziomu 2.
Wartość zamówienia na 37 pojazdów oraz ich serwisowanie przez 15 lat wynosi 480 mln euro. Część tej kwoty pokryje dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej. Przewoźnik, któremu tabor będzie przekazany w użytkowanie – CFR Călători – został wybrany w konkurencyjnym przetargu, zorganizowanym przez ARF. Również nazwa dla nowej kategorii połączeń, którą mają obsługiwać Coradie, ma być wybrana w drodze konsultacji publicznych.
Chorzowski zakład Alstomu ma doświadczenie w produkcji jednostek Coradia Stream. Jego pracownicy realizowali już
zamówienie Kolei Holenderskich (NS) na 79 pojazdów z tej rodziny. Specjalnie dla ich potrzeb wybudowano w Chorzowie
nową halę produkcyjną, otwartą przed pięcioma laty.