Niemal 150 osób przystąpiło już do państwowych egzaminów w Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów (CEMM). Od 2023 r. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przeprowadza państwowe egzaminy dla kandydatów na maszynistów. Na razie prowadzone były egzaminy testowe na licencję maszynisty, a CEMM przygotowane jest na kolejny etap - przeprowadzenie egzaminów na świadectwo maszynisty z wykorzystaniem najnowocześniejszych w Europie symulatorów - informuje UTK.
Od 2023 r. egzaminy dla kandydatów na maszynistów są państwowe i prowadzone przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego
w Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów (CEMM) w Warszawie. Przeprowadzanie egzaminów w nowej formie możliwe jest dzięki realizowanemu przez Urząd Transportu Kolejowego projektowi „Poprawa bezpieczeństwa kolejowego poprzez budowę Systemu Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów”, który jest finansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
– Jestem przekonany, że państwowy egzamin przeprowadzany w jednolitym standardzie będzie gwarantował wysoki poziom wiedzy i umiejętności osób wchodzących do zawodu maszynisty. Zapewni to Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów – wyjątkowy w skali Europy ośrodek, w którym stosujemy innowacyjne metody egzaminowania, między innymi dzięki wykorzystaniu najnowocześniejszych w Polsce symulatorów – stwierdził dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego cytowany w komunikacie.
Każdy kandydat na maszynistę w Polsce musi najpierw zdać teoretyczny egzamin na licencję maszynisty. Dopiero wtedy może przystąpić do szkolenia na świadectwo maszynisty i kolejnego, drugiego egzaminu w CEMM. Składa się on z części teoretycznej – testu i jazdy na symulatorze oraz części praktycznej - prowadzenia pojazdu kolejowego. Polska jest drugim obok Holandii krajem Unii Europejskiej wykorzystującym symulatory do egzaminowania kandydatów na maszynistów.
Pierwsze egzaminy przeprowadzone
Pierwsze egzaminy na licencję maszynisty odbyły się w kwietniu tego roku. Do tej pory do sprawdzianu wiedzy przystąpiły 143 osoby. Za pierwszym razem zdało 73% kandydatów na maszynistów. Egzaminy przeprowadzane są w nowoczesnej sali egzaminacyjnej, a kandydaci rozwiązują testy na tabletach. Egzamin na licencję maszynisty trwa 200 minut i składa się ze 100 pytań testowych. Podzielony jest na 8 części tematycznych. Do zdania potrzebne jest uzyskanie minimum 75 ze 100 możliwych punktów, jednak w poszczególnych częściach trzeba poprawnie odpowiedzieć na minimum połowę pytań. Wyjątkiem jest część poświęcona sygnalizacji stosowanej w transporcie kolejowym – tu nawet jeden błąd oznacza ocenę negatywną z całego egzaminu.
Symulatory czekają na kandydatów
Jak podkreśla UTK, po sprawnym przeprowadzeniu pierwszych egzaminów na licencję, CEMM czeka teraz na kandydatów, którzy przystąpią do egzaminów na świadectwo maszynisty. Oznaczać to będzie rozpoczęcie egzaminów na symulatorach. W CEMM do dyspozycji zdających są symulatory lokomotywy elektrycznej, elektrycznego zespołu trakcyjnego oraz lokomotywy manewrowej. To jedne z najnowocześniejszych i najbardziej innowacyjnych tego typu urządzeń w Europie. Symulatory są przeznaczone do realizacji sesji egzaminacyjnych dla różnych kategorii świadectwa maszynisty. Wyjątkowe w porównaniu z innymi symulatorami dostępnymi obecnie na rynku szkoleniowym w Polsce jest wyposażenie w ujednolicone pulpity, zgodne z obowiązującymi wymaganiami ergonomii i prawidłowego rozmieszczenia przyrządów, a w szczególności z technicznymi specyfikacjami interoperacyjności dla lokomotyw i taboru pasażerskiego (TSI Loc&Pas). Zapewnia to miarodajne, porównywalne i powtarzalne prowadzenie egzaminów. W symulatorach wykorzystane jest odwzorowanie 7 090 km rzeczywistych tras kolejowych.
Kompleksowe zmiany
Zdaniem UTK, CEMM zapewnia jednolity, spójny i zobiektywizowany system egzaminowania. Egzaminy dla kandydatów na maszynistów były dotychczas prowadzone w ośrodkach szkolenia i egzaminowania, czyli jednostkach komercyjnych o różnym poziomie oferty edukacyjnej.
– Za sprawą efektywnego wykorzystania środków z funduszy unijnych wzrasta bezpieczeństwo w sektorze kolejowym w Polsce. Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów jest tego przykładem. CEMM to jednak nie tylko krok w kierunku większego bezpieczeństwa, ale i wyższej jakości. Nowoczesny ośrodek egzaminacyjny zmienia standardy uzyskiwania uprawnień w zawodzie maszynisty. Jako CUPT kompleksowo wspieramy beneficjentów w pozyskaniu środków z Unii Europejskiej, dzięki którym możliwe jest dostarczanie odpowiednich narzędzi do realizacji założonych celów – mówi Joanna Lech, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
CEMM to nowoczesny, innowacyjny w skali europejskiej ośrodek egzaminacyjny, którego utworzenie jest częścią kompleksowego działania Prezesa UTK na rzecz poprawy systemu bezpieczeństwa i egzaminowania maszynistów. Poza wprowadzeniem zmian legislacyjnych oraz budową CEMM, w ramach projektu powstał również (
nie bez problemów) krajowy rejestr maszynistów i prowadzących pojazdy kolejowe.
Naszą obszerną relację z nowego centrum można znaleźć tutaj.