W nowej wersji Krajowego Programu Odbudowy pojawiły się środki na pasażerski tabor dla kolei regionalnych. Będzie to 500 mln euro do podziału w ramach mechanizmu pożyczkowego i 482,5 mln euro w trybie grantowym. Wzrosły też pieniądze przeznaczone na infrastrukturę liniową, do 2,4 mld złotych.
Rządowy projekt Krajowego Planu Odbudowy i Budowania Odporności (KPO) opublikowany pod koniec lutego przewidywał, że
jedynym beneficjentem wśród przewoźników pasażerskich będzie PKP Intercity. Brak udziału w podziale środków kolei regionalnych i miejskich, przewożących często większa liczbę pasażerów niż PKP Intercity,
skrytykowały zarówno samorządy, jak i
sami przewoźnicy. W marcu Waldemar Buda, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej,
zapowiedział że dla kolei regionalnych ma zostać przeprowadzony konkurs na środki z KPO.
2,4 mld euro na linie kolejowe
Dziś rząd zaprezentował nową wersję dokumentu po przeprowadzonych od 26 lutego do 2 kwietnia konsultacjach. Kolejowa część programu w części grantowej, obejmuje działania inwestycyjne w zakresie modernizacji linii kolejowych obejmują prowadzenie prac w ramach projektów indywidualnych na ok. 478 km linii kolejowych o znaczeniu krajowym i regionalnym w okresie do sierpnia 2026 r., w tym ponad 300 km na sieci TEN-T (z czego 200 km na sieci bazowej). Przenaczono na to 2 mld 392 mln euro (w tym 100 mln euro w zakresie zadań wdrażanych przez spółkę CPK). To wzrost o 300 mln euro, czyli znacznie ponad miliard złotych.
W części pn. cyfryzacja transportu zapisano kolejne projekty: wdrożenie kompleksowego systemu zakupu biletów w kolejowym transporcie pasażerskim, zakup i instalację 180 urządzeń pokładowych ETCS, wdrożenie zdalnego sterowania na 35 kolejowych posterunków ruchu , modernizację kolejowych systemów przejazdowych w 45 lokalizacjach, budowę i remont lokalnych centrów sterowania oraz inwestycje w zakresie zarządzania ruchem, zabudowę systemów SDIP (System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej) w 27 lokalizacjach.
1,5 mld euro na tabor
Dużo więcej pieniędzy jest też na inwestycje taborowe, na które pierwotnie planowano przeznaczyć 400 mln euro. W ramach inwestycji na poziomie ponadregionalnym planowane jest wsparcie finansowe PKP Intercity w celu zakupu taboru -
38 pociągów push-pull tzn. 7-wagonowych składów piętrowych wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi, a także wsparcie dla taboru do przewozów regionalnych (około 70 pociągów) zostanie udzielone w ramach otwartego, konkurencyjnego postępowania konkursowego zapewniającego równy udział wszystkich zainteresowanych podmiotów spełniających kryteria.
Łącznie na granty taborowe przeznaczono 965 mln euro (z czego 482,5 mln euro – dla PKP Intercity, 482,5 mln euro – kwota do wydatkowania w ramach procedury konkursowej na tabor regionalny). Na podstawie dotychczasowych inwestycji taborowych realizowanych przez PKP Intercity rząd zakłada koszt 115 mln zł za jeden skład push-pull. Jeśli chodzi o tabor do przewozów regionalnych, to zakłąda się średnio od 18,1 do 32,9 mln zł za skład elektrycznego zespołu trakcyjnego.
Oprócz tego, umożliwiono zakup taboru w zakresie inwestycji dotyczących transportu intermodalnego. Przeznaczono na to 175 mln euro.
Oprócz tego w części pożyczkowej programu znalazło się kolejne 500 mln euro dla projektu "dostawa pociągów w ramach pasażerskiego taboru kolei regionalnej". Są to pieniądze do podziału w trybie konkursowym.
Na podobnych zasadach dodano do programu 200 mln euro na zakup tramwajów, o czym piszemy tutaj.