Partnerzy serwisu:
Biznes

Piechociński: Polska nie powinna płacić za inne Pendolino, niż zamówiła

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Autor:

pr/PAP

Data publikacji:
11-04-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
pr/PAP

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Piechociński: Polska nie powinna płacić za inne Pendolino, niż zamówiła
Wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński ocenił w rozmowie z Programem 3 Polskiego Radia, że Polska nie powinna płacić Alstomowi za pociągi Pendolino, jeśli ten nie wywiąże się z kontraktu. Jego zdaniem, rząd i PKP IC powinny oficjalnie wystąpić do Alstomu z roszczeniami w tym zakresie.

Niedawno w mediach pojawiła się informacja, że Alstom – zasłaniając się brakiem czasu – chce na razie przekazać PKP IC pociągi Pendolino homologowane tylko do prędkości 160 km/h. Tymczasem już w maju producent ma, według umowy, przekazać PKP Intercity osiem pociągów z homologacją do prędkości 250 km/h. Alstom chce przeprowadzić homologację dwuetapowo: najpierw miałaby być ona zgodna z krajowym systemem sygnalizacyjnym ograniczającym prędkość do 160 km/h. Docelowo cały zamówiony tabor, czyli 20 pociągów, otrzyma homologację umożliwiającą rozwijanie prędkości 250 km/h. Producent deklaruje, że nastąpi to w IV kwartale 2014 r. Według „Pulsu Biznesu”, producent może mieć nawet kłopot z uzyskaniem homologacji dla prędkości 160 km/h w maju, bo do dokumentów złożonych przez Alstom zastrzeżenia ma Urząd Transportu Kolejowego.

Zamawialiśmy co innego niż mamy dostać

– Zamawialiśmy i kupowaliśmy Pendolino z określoną, certyfikowaną prędkością. Jeżeli pojawią się, choćby ze względu na wnioski NIK [PiS złożyło w ub.r. wniosek do NIK o zbadanie okoliczności przetargu na zakup Pendolino – red.], istotne kwestie do przedyskutowania, to nie będziemy się uchylać. (…) Zamawialiśmy i płaciliśmy za inne Pendolino, a wykonawca zadania proponuje nam inne Pendolino. W związku z tym powinniśmy złożyć oficjalne roszczenia odmawiające zapłaty – powiedział Piechociński na antenie radiowej „Trójki”.

Wartość zakupu 20 składów Pendolino to 665 mln euro. W tej kwocie mieści się, oprócz samego pozyskania składów, także budowa hali do obsługi pociągów w Warszawie oraz koszt utrzymania technicznego pociągów, przez 17 lat. Kara za niewywiązanie się przez Alstom z terminowej realizacji kontraktu będzie wynosić prawdopodobnie ok. 40 mln zł w skali miesiąca.

Pendolino: projekt przełomowy czy przeinwestowany?

Warto przypomnieć, że przy okazji problemów z homologacją Pendolino powróciła dyskusja nt. zasadności całego projektu. Na łamach „Rynku Kolejowego” wypowiadali się w tej sprawie m.in. posłowie PiS. – Decyzja o zakupie składów Pendolino była błędna. Osiąganie prędkości do 250 km/h w Polsce nadal nie będzie powszechnie możliwe. Za jeden skład Pendolino można było kupić trzy składy o podobnej klasie jeśli chodzi o komfort jazdy dla 160 km/h – argumentował Krzysztof Tchórzewski. Jerzy Szmit stwierdził natomiast, że „trzeba postawić pytanie, czy wydanie gigantycznych pieniędzy na przedsięwzięcie służące wąskiej grupie ludzi, ma w ogóle sens”.

Pendolino bronił poseł Stanisław Lamczyk (PO). – Remonty są w zaawansowanej fazie i wkrótce w pełni udrożniony będzie ruch na głównych trasach. PKP IC mają sprawić, aby był on na najwyższym poziomie. A przecież do obsługi takich połączeń najlepiej nadają się składy Pendolino, które m.in. są lżejsze od tradycyjnych składów, będą więc miały niższe opłaty za dostęp do torów oraz są tańsze w eksploatacji – mówi Lamczyk.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wicepremier Piechociński z wizytą w KZN Bieżanów

Biznes

Wicepremier Piechociński z wizytą w KZN Bieżanów

KZN Bieżanów 18 sierpnia 2015

Piechociński i Grabarczyk potwierdzają: Nie będzie podziału MIR

Prawo i polityka

Piechociński i Grabarczyk potwierdzają: Nie będzie podziału MIR

Paweł Rydzyński/Rynek Kolejowy/PAP/TVN 24 09 września 2014

Wicepremier i minister gospodarki objął patronatem Kongres Kolejowy 2015

Nasze konferencje

Zobacz również:

Wicepremier Piechociński z wizytą w KZN Bieżanów

Biznes

Wicepremier Piechociński z wizytą w KZN Bieżanów

KZN Bieżanów 18 sierpnia 2015

Piechociński i Grabarczyk potwierdzają: Nie będzie podziału MIR

Prawo i polityka

Piechociński i Grabarczyk potwierdzają: Nie będzie podziału MIR

Paweł Rydzyński/Rynek Kolejowy/PAP/TVN 24 09 września 2014

Wicepremier i minister gospodarki objął patronatem Kongres Kolejowy 2015

Nasze konferencje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5