Na terenie województwa wielkopolskiego projekty do programu Kolej Plus składał tylko urząd marszałkowski.
Samorząd Województwa Wielkopolskiego od szeregu lat podejmuje wiele inicjatyw i działań w obszarze infrastruktury kolejowej, które zmierzają do zwiększenia konkurencyjności tej gałęzi transportu. Realizowane jest to między innymi poprzez wspieranie i współfinansowanie szeregu projektów inwestycyjnych na sieci zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe - mówi "Rynkowi Kolejowemu" Wojciech Jankowiak, Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego. Samorząd województwa do programu Kolej Plus zgłosił pięć projektów:
- Rewitalizacja ciągu komunikacyjnego nr 236/390 Wągrowiec – Rogoźno – Czarnków
Projekt dotyczy rewitalizacji ok. 65 km jednotorowej, niezelektryfikowanej linii kolejowej pomiędzy Wągrowcem a Czarnkowem. Linia obecnie
czynna w ruchu towarowym na odcinku Rogoźno – Czarnków. Planuje się utrzymanie dotychczasowego charakteru linii oraz podniesienie maksymalnej prędkości do 120 km/h - dla pociągów pasażerskich. Lokalne Stowarzyszenie Jednostek Samorządu Terytorialnego „Komunikacja”
walczy o powrót pociągów od kilku lat. Szacowany koszty realizacji projektu 400 mln zł.
- Rewitalizacja linii kolejowej nr 368 Szamotuły – Międzychód
Projekt dotyczy rewitalizacji ok. 56 km jednotorowej, niezelektryfikowanej linii kolejowej pomiędzy Międzychodem a Szamotułami. Linia obecnie nieczynna w ruchu towarowym i pasażerskim, ale
od kilku lat są plany przywrócenia ruchu. Planuje się utrzymanie dotychczasowego charakteru linii oraz podniesienie maksymalnej prędkości do 120 km/h - dla pociągów pasażerskich. Szacowany koszty realizacji projektu 350 mln zł.
- Rewitalizacja linii kolejowej nr 360 na odcinku Gostyń – Kąkolewo
Projekt dotyczy rewitalizacji ok. 22,5 km jednotorowej,
niezelektryfikowanej jednotorowej linii kolejowej na odcinku Gostyń – Kąkolewo. Linia obecnie nieczynna w ruchu pasażerskim. Planuje się utrzymanie dotychczasowego charakteru linii oraz podniesienie maksymalnej prędkości do 120 km/h dla pociągów pasażerskich. Szacowany koszty realizacji projektu 140 mln zł.
- Rewitalizacja linii kolejowej nr 369 na odcinku Śrem – Czempiń
Projekt dotyczy rewitalizacji ok. 21,6 km jednotorowej, niezelektryfikowanej linii kolejowej na odcinku Śrem - Czempiń. Linia obecnie nieczynna w ruch towarowym i pasażerskim. Linia znajduje się obecnie w zasobach PKP S.A. Dla inwestycji
wykonano w roku 2018 analizy techniczne i ekonomiczne. Wybrany wariant realizacji inwestycji przewiduje m.in. elektryfikację linii oraz osiągnięcie maksymalnej prędkości do 120 km/h - dla pociągów pasażerskich. Szacowany koszty realizacji projektu 200 mln zł.
- Budowa połączenia kolejowego Turek - Konin
Projekt dotyczy budowy ok. 40 km
nowego połączenia kolejowego Turek - Konin. Szacowany koszty realizacji projektu 550 mln zł.
Ponieważ
znamy już listę wszystkich projektów wiemy, że samorządy niższego szczebla akurat w Wielkopolsce nie złożyły żadnych projektów do programu. znamy również łączną wartość netto zgłoszonych przez samorząd projektów - to 1,640 mld złotych (przy budżecie całego programu - 6,6 mld zł).
Z drugiej strony, w pierwszej kolejności dofinansowanie otrzymają propozycje, które przedstawił rząd i PKP PLK w załączniku do programu.
A to aż trzy z pięciu zgłoszonych przez Wielkopolskę projektów: Rewitalizacja linii kolejowej 360 Gostyń – Kąkolewo, Prace na linii kolejowej 369 na odcinku Śrem – Czempiń, odbudowa linii kolejowej i przywrócenie ruchu regionalnego na linii Poznań – Czempiń – Śrem oraz Budowa nowej linii kolejowej Konin – Turek (łącznie 890 mln zł).