Po raz piąty PKP Intercity poszukuje dostawcy pokładowych urządzeń ETCS dla 10 lokomotyw Husarz. Wszystkie wcześniejsze próby zakończyły się porażką.
Czwarty, zorganizowany w 2021 roku, przetarg na zabudowę urządzeń poprawiających bezpieczeństwo w elektrowozach Siemens ES64 U4 (lub EU44) ponownie
nie doczekał się satysfakcjonującego dla PKP Intercity rozwiązania. Dlatego spółka po raz piąty organizuje konkurs ofert na „dostarczenie, zabudowę, uruchomienie oraz wdrożenie do eksploatacji pokładowych urządzeń ERTMS/ETCS poziomu 1 i 2 z wersją Baseline 3.4.0 lub nowszą wraz z systemem GSM-R” w dziesięciu pojazdach. Intercity będzie też oczekiwać 36-miesięcznego utrzymania sprzętu w sprawności i tak samo długiej gwarancji. Oferty można składać do 12 stycznia 2022 roku.
Dzięki pokładowemu ETCS wielosystemowe Husarze mogłyby prowadzić wagony na liniach, gdzie znajduje się system ERTMS, z prędkością 200 km/h w jednoosobowej obsadzie (oczywiście potrzeba też homologowanych do takie prędkości wagonów). Bez niego porusza się z prędkością 160 km/h, w momencie gdy w kabinie znajduje się dwóch maszynistów.
Obecnie wszystkie sprawne Husarze pracują z pociągami kursującymi do Niemiec.
Liczba pojazdów wielosystemowych jest w tym momencie niewystarczająca.