W ciągu najbliższych trzech lat PKP Cargo przewiezie dla spółek Grupy PGE co najmniej 15 milionów ton węgla i innych surowców. Podpisano w tej sprawie pięć umów o łącznej wartości 619 mln zł – poinformował w giełdowym raporcie bieżącym zarząd PKP Cargo. Dla energetycznego giganta będzie pracować także konsorcjum DB Cargo Polska i CTL Logistics.
Umowy zawarto w ostatnim dniu 2021 r. Kontrahentami PKP Cargo są trzy spółki z Grupy PGE: PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna SA z siedzibą w Bełchatowie, PGE Energia Ciepła SA oraz Zespół Elektrociepłowni Wrocławskich Kogeneracja SA. Kontrakty przewidują transport łącznie 19,4 mln ton węgla kamiennego i sorbentów wapiennych. – Zamawiający, z uwagi na konieczność dostosowania wielkości dostaw (…) do zmieniających się bieżących potrzeb, zastrzegają sobie możliwość zmniejszenia ilości masy zleconej do przewozu maksymalnie o 20%, tj. do poziomu około 15,5 mln ton – zastrzeżono w komunikacie. W razie takiej zmiany przewoźnik nie będzie mógł zgłaszać wobec kontrahentów żadnych roszczeń.
Przewozy, o których mowa, mają zostać wykonane w ciągu trzech najbliższych lat. Szacunkowe maksymalne wynagrodzenie netto z tego tytułu dla PKP Cargo to 619,06 mln zł (761,44 mln zł brutto).
Ogłoszony pod koniec ubiegłego roku przetarg podzielono na sześć części. Jedynie w części trzeciej – obejmującej przewozy do wrocławskiej Kogeneracji oraz Elektrowni Opole – zamówienie udało się zdobyć oferentowi innemu niż PKP Cargo. Konsorcjum DB Cargo Polska i CTL Logistics zaoferowało tu cenę niższą od państwowej spółki, choć i tak wyższą od kosztorysu zamawiających (85,9 mln zł brutto przy kosztorysie 73,8 mln zł). Państwowa spółka proponowała tymczasem cenę 91,8 mln zł brutto.
Inni przewoźnicy nie wzięli udziału w postępowaniu. W części drugiej, czwartej i piątej PKP Cargo było jedynym oferentem.
Przewozy węgla, choć wciąż stanowią liczącą się część polskiego rynku kolejowych przewozów towarowych, z upływem czasu będą malały. Przyczyni się do tego dekarbonizacja polskiej i unijnej gospodarki oraz rozwój nowych technologii, ograniczających zużycie energii. Najwięksi przewoźnicy zamierzają zapełnić tę lukę,
rozwijając przewozy intermodalne. Więcej o prognozach w tym zakresie piszemy
tutaj.