PGE Energetyka Kolejowa i Poznański Instytut Technologiczny podpisały list intencyjny dotyczący współpracy przy rozwoju wodoru na kolei. Zapowiadają budowę drezyny na ogniwa paliwowe.
Jak czytamy w komunikacie, celem podjętej współpracy jest rozwój wodorowego taboru kolejowego oraz kolejowej infrastruktury tankowania wodorem. W ramach współpracy strony planują przeprowadzić modernizację pojazdu szynowego WM-15A, obejmującą m.in. wprowadzenie elementów wodorowego układu zasilania. Wodór do napędzania tak zmodernizowanego pociągu dostarczać będzie PGE Energetyka Kolejowa (dawna PKP Energetyka).
Sylwester Szczensnowicz, nowy prezes spółki PGE Energetyka Kolejowa twierdzi, że zdobyte w projekcie doświadczenia będzie można wykorzystać w dalszym rozwoju projektów kolejowych stacji wodorowych w Polsce. Z kolei dr hab. Arkadiusz Kawa, dyrektor Poznańskiego Instytutu Technologicznego dodaje, że instytut prowadzi już projekty badawczo-rozwojowe, w obszarze napędu wodorowego.
PGE Energetyka Kolejowa informuje, że przeprowadziła już testowe uruchomienie pilotażowej instalacji wytwarzania wodoru w ramach
projektu realizowanego przy Podstacji Trakcyjnej Garbce. Spółka chce być dostawcą różnego rodzaju mediów dla zasilania polskiej kolei – nie tylko zielonej energii z sieci trakcyjnej czy ze stacji ładowania dla pociągów bateryjnych, ale docelowo z zielonego wodoru. Spółka dodaje, że obecnie dysponuje 6 nowoczesnymi centrami sterowania ruchem w sieci kontrolowanej przez 54 tys. inteligentnych liczników energii (AMI). Infrastrukturę uzupełnia 814 podstacji trakcyjnych i kabin, 6 213 stacji energetycznych oraz 79 pociągów sieciowych. Firma jest jedynym dystrybutorem energii elektrycznej na potrzeby kolejowej sieci trakcyjnej i odpowiada za dystrybucję 4,32 TWh energii elektrycznej rocznie, co stanowi ok. 3 proc. całej energii dostarczanej w kraju. Wykorzystuje do tego ok. 21,5 tys. km linii energetycznych.