Dwa pojazdy z bydgoskiej Pesy już na torach Ghany. Duże znaczenie dla tego kraju ma wielki program budowy prawie 4 tys. km nowych linii kolejowych o standardowym rozstawie szyn 1435 mm. Jej pierwszym odcinkiem jest uruchomiona właśnie licząca 97,7 km linia łącząca morski port Tema ze śródlądowym portem w miejscowości Mpakadan.
To właśnie na wspomnianej linii pasażerów wozić będą wyprodukowane w bydgoskiej Pesie nowoczesne spalinowe zespoły trakcyjne.
– Ten projekt to znacznie więcej niż tylko linia kolejowa, a korzyści społeczne i ekonomiczne jakie przyniesie będą miały długofalowy wpływ na rozwój Ghany. Nasi mieszkańcy będą mogli podróżować nowoczesnymi i komfortowymi pociągami, a przedsiębiorcy zyskują dzięki obniżeniu kosztów transportu towarów masowych, produktów rolnych i kontenerów – podkreślił w inauguracyjnym przemówieniu prezydent Ghany Nana Addo Dankwa Akufo-Addo.
Dodał, że "zwiększy się również wydajność operacji portowych w Tema, minimalizując czas oczekiwania statków i czas postoju kontenerów, zwiększając tym samym konkurencyjność portów Ghany".
Pierwszy kontrakt Pesy w tym rejonie świata
Podpisana przez Pesa we wrześniu 2022 roku
umowa ramowa zakładała dostawę dwóch pojazdów pasażerskich z opcją na kolejnych 10. Dwa pierwsze pojazdy, których eksploatacja właśnie się rozpoczęła to pojazdy typu 847 (eksploatowane przez Koleje Czeskie - CD) i BR 632 (zakupione przez Koleje Niemieckie - DB).
– Obydwa pojazdy dotarły do Ghany droga morską przez port w Hamburgu. Na początku listopada zakończyliśmy ostatnie testy na infrastrukturze, pojazdy zostały odebrane przez klienta i od piątku wożą pasażerów. W ramach umowy Pesa będzie również przez najbliższe trzy lata świadczyć usługę ich utrzymania – powiedziała po zakończeniu inauguracji Natalia Rachubińska, dyrektor kontraktu Ghana w Pesie Bydgoszcz.
Rozwój kolei w Ghanie
Rząd Ghany rozpoczął realizację programu budowy nowych linii kolejowych o standardowym rozstawie szyn 1435 mm w 2018 roku. Celem tego projektu jest zdecydowana poprawa możliwości komunikacji i transportu wewnątrz kraju oraz umożliwienie w przyszłości krajom sąsiednim dostępu koleją do ważnych dla gospodarki tego Regionu Afryki Zachodniej portów morskich w Ghanie.
Poza transportem towarów i surowców naturalnych, nowe linie mają również zachęcić obywateli Ghany do korzystania z transportu kolejowego, stąd pomysł rządu, aby kolej, a nie transport drogowy stała się kluczowym elementem rozwoju transportu publicznego.