Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Pesa zbuduje pociągi dużych prędkości dla czeskiego RegioJet!

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
25-03-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Pesa zbuduje pociągi dużych prędkości dla czeskiego RegioJet!
Graf. PesaPesa zbuduje dla RegioJet pojazd na 200 km/h
Bydgoska Pesa zbuduje elektryczne zespoły trakcyjne zdolne kursować z prędkością 200 km/h! Będą to pierwsze pasażerskie pojazdy dużych prędko-ści, które wyprodukuje polska firma. Zamówienie pochodzi ze zliberalizowanego rynku czeskiego, gdzie RegioJet wygrał zorganizowany przez państwo przetarg.

23 marca 2023 dowiedzieliśmy się, że ostatecznie to RegioJet, prywatny czeski przewoźnik, otrzymał kontrakt na 15-letnie wykonywanie przewozów na trasie Praga - Havlíčkův Brod – Brno z odgałęzieniem do Igławy (Jihlava). Trasa przez Havlíčkův Brod (południowa) jest alternatywną wobec linii przez Czeską Trzebową. O ile linia na trasie przez Trzebową tylko część pociągów jest dotowana przez państwo, o tyle trasa południowa – ze względu na niewielkie miasta na trasie – jest dotowana w całości. Dlatego czeskie ministerstwo transportu zorganizowało dla niej przetarg. Urzędnicy ocenili, że oferta RegioJet jest korzystniejsza dla pasażera i będzie wymagać mniejszej dopłaty od państwa.

Pesa zbuduje pojazd na 200 km/h

Co najważniejsze z punktu widzenia Polaków: RegioJet zadeklarował w ofercie, że będzie kursował po linii taborem wyprodukowanym przez Pesę! I to nie byle jakim, bo zdolnym operować z prędkością 200 km/h. W praktyce oznacza to, że bydgoska Pesa zbuduje dla Czechów swój pierwszy pojazd, który można zakwalifikować jako pojazd kolei dużych prędkości. Według przepisów będą takimi, operując z pasażerami powyżej 160 km/h. Na wskazanej trasie na razie pojadą z maksymalną prędkością 160 km/h, ale RJ za-mawia pojazdy na 200 km/h, bo wkrótce pojawią się w Republice Czeskiej odcinki na taką prędkość, a żywotność pojazdu i jego możliwe użycie nie musi ograniczać się do trasy Praga - Havlíčkův Brod – Brno.

Co wiemy o zespołach trakcyjnych dla RJ? Będzie ich 18 i będą dwóch długości: na 200 i 300 pasażerów (tyle będzie miejsc siedzących). Będą więc prawdopodobnie cztero- i sześcioczłonowe, wykonane będą w standardzie pojazdów dalekobieżnych. Do tego przynajmniej jeden z wagonów nowego pojazdu nie może mieć stopni, a więc będzie niskopodłogowy. Być może Pesie łatwiej będzie zbudować cały taki skład bez stopni, podobny w założeniu do Flirtów 200.

Otwarty rynek czeski największym rynkiem dla Pesy

RegioJet ma zacząć operować na linii od grudnia 2026 roku i będzie tam jeździć przez 15 lat. Pesa ma na zbudowanie i homologowanie zupełnie nowego pojazdu 3 i pół roku. Już wcześniej producent z Bydgoszczy zapewniał, że będzie budować pojazd na 200 km/h.

To paradoks, że Pesa, działając w Polsce, gdzie rynek prywatnych operatorów niemal nie istnieje, żyje w ostatnich latach z kontraktów, których nie byłoby gdyby nie liberalizacja czeskiego rynku kolejowego. Ceske drahy, wygrywając przetargi na przewozy regionalne, zamawia w olbrzymiej ilości spalinowe zespoły trakcyjne z Pesy, to samo robi RegioJet i kupuje elektryczne zespoły trakcyjne w Pesie, a teraz, szybkie zespoły trakcyjne na 200 km/h.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Zmiana w zarządzie Pesy

Biznes

Zmiana w zarządzie Pesy

Jakub Madrjas 24 lipca 2023

Pesa wykona specjalną okleinę tramwaju dla Bydgoszczy

Zintegrowany transport

Pesa wykona specjalną okleinę tramwaju dla Bydgoszczy

Redakcja/inf. pras 24 czerwca 2023

Lokomotywa wodorowa Pesy dopuszczona do ruchu

Tabor i technika

Lokomotywa wodorowa Pesy dopuszczona do ruchu

Jakub Madrjas 06 czerwca 2023

Pesa RegioFox na Rail Business Days w Ostrawie [zdjęcia]

Fotorelacje

Zobacz również:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Zmiana w zarządzie Pesy

Biznes

Zmiana w zarządzie Pesy

Jakub Madrjas 24 lipca 2023

Pesa wykona specjalną okleinę tramwaju dla Bydgoszczy

Zintegrowany transport

Pesa wykona specjalną okleinę tramwaju dla Bydgoszczy

Redakcja/inf. pras 24 czerwca 2023

Lokomotywa wodorowa Pesy dopuszczona do ruchu

Tabor i technika

Lokomotywa wodorowa Pesy dopuszczona do ruchu

Jakub Madrjas 06 czerwca 2023

Pesa RegioFox na Rail Business Days w Ostrawie [zdjęcia]

Fotorelacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5