Prawdopodobnie jeszcze w maju rozpoczną się masowe dostawy budowanych przez Pesę RegioFoxów do Kolei Czeskich. Producent zbudował już 35 takich pojazdów dla kilku różnych regionów.
18 kwietnia pisaliśmy o pierwszych testach i szkoleniach maszynistów i obsługi Regiofoxów (taką nazwę nadały im Koleje Czeskie), czyli dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych serii 847, w regionie pardubickim i na Wysoczynie. Przedstawiciel Kolei Czeskich wspomniał w tekście również o około rocznym opóźnieniu w dostawach pojazdów i problemach wieku dziecięcego z serią. Teraz sytuację skrupulatnie opisuje producent - bydgoska Pesa.
Zakłócony harmonogram produkcji
– Ze względu na COVID i opóźnienia w dostawach komponentów, szczególnie elektroniki (global chip shortage - globalny niedobór półprzewodników) w 2021 i 2022 roku zakłócony został harmonogram produkcji pojazdu 001, budowanego z wyprzedzeniem, kluczowego dla procesu homologacji pojazdu. Mimo trwających post-COVIDowych problemów w 2023 Pesa kontynuowała produkcję kolejnych pojazdów, by były one gotowe do dostarczenia klientowi po zakończeniu procesu homologacji i uzyskaniu świadectwa typu – napisał Maciej Grześkowiak, dyrektor ds. projektów strategicznych i komunikacji w Pesie.
Jak dodaje, produkcja kolejnych pojazdów odbywała się już praktycznie z zachowaniem harmonogramu bazowego, a w tej chwili w bydgoskich zakładach gotowych jest już 35 pojazdów dla regionów: Vysočina, Středočeský kraj, Pardubický kraj, Jihočeský kraj, Plzeňský kraj. Zdjęcia pojazdu w barwach tego ostatniego publikujemy jako pierwsi.
Maciej Grześkowiak przypomina, że pierwsze pojazdy do trafiły do ruchu w ramach eksploatacji nadzorowanej w końcu lata 2023. W kolejnych etapach realizowano jazdy bez pasażerów, jazdy z pasażerami i jazdy na liniach wyposażonych w system ETCS.
Dostawy lada chwila
– Dostawy już wyprodukowanych pojazdów rozpoczną się natychmiast po otrzymaniu dokumentów homologacyjnych. Zakładamy, że będzie to w połowie maja bieżącego roku – mówi szef komunikacji Pesy.
W tym roku planowane jest przekazanie 59 pojazdów do ČD, a kolejne zgodnie z harmonogramem dostaw w drugiej połowie 2025 oraz w 2026. Do tej pory państwowy operator České dráhy, zamówił w Pesie 106 pojazdów typu 847, a podpisana w lutym 2021 umowa ramowa daje CD możliwość zamówienia do 160 pojazdów bydgoskiego producenta. Zamówienie będzie zależeć od tego, jak ČD poradzą sobie w przetargach na przewozy, organizowanych przez czeskie samorządy regionalne.
Pojazdy są chwalone przez pierwszych pasażerów, o czym możemy się przekonać oglądając film z przejazdu czeskiego vlogera.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.