Dziś (2 lutego) w Bydgoszczy Pesa zaprezentowała pierwszy gotowy spalinowy zespół trakcyjny, który wyeksportuje do Afryki. Kontrakt jest niezwykle ciekawy.
Kontrakt ramowy z ghańskimi kolejami opiewa na 12 spalinowych zespołów trakcyjnych, przy czym 10 pojazdów to opcja dla zamawiającego. Pojazd zbliżony jest technicznie do pojazdów RegioFox które Bydgoszczanie produkują dla Kolei Czeskich. O tym, że Koleje Ghany
zamówią w Bydgoszczy spalinowe pojazdu do obsługi linii zarówno regionalnych, jak i dalekobieżnych "Rynek Kolejowy" informował jako pierwszy.
Produkcja pierwszego pojazdu zakończyła się w styczniu.
Prezentacja w Bydgoszczy przed wysyłką
W prezentacji pojazdu na bydgoskim Dworcu głównym uczestniczyli m.in. Yaw Owusu, sekretarz stanu i Prezes Agencji Rozwoju Kolei Ghany, wiceminister Piotr Malepszak, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, oraz Przedstawiciele Pesy i Kolei Ghany.
- Produkcja tych pojazdów to wyzwanie nie tylko ze względu na ekstremalnie krótki czas realizacji dostawy, ale przede wszystkim specyficzne warunki eksploatacyjne w jakich będą one jeździć. Dla Pesy ta umowa to początek współpracy z Ghaną, która jest jednym z najbardziej obiecujących wschodzących rynków kolejowych w Afryce - podkreśla Krzysztof Zdziarski, Pesy Bydgoszcz.
Pociągi Pesy pojadą po nowoczesnej linii kolejowej w Ghanie
Ghana buduje teraz swoje własne kompetencje w kolejowych przewozach pasażerskich - zamawiający w 2024 rozpocznie działalność przewozową. Wyprodukowane przez Pesę pojazdy będą obsługiwać ruch pasażerski na nowej linii kolejowej łączącej port morski Tema z portem rzecznym Mpakadan. Pojazdy z nowej serii produkcyjnej Regio160 będą spełniały najnowsze europejskie normy emisji spalin i zostaną wyposażone w nowoczesne, ekologiczne silniki Stage V. Będą to pierwsze tak przyjazne środowisku naturalnemu pojazdy DMU dostarczone do Afryki.
Wyzwaniem będzie również sama dostawa pojazdów do klienta, ponieważ pojazdy dotrą do Ghany statkiem i właśnie dlatego będą specjalnie przystosowane do transportu drogą morską. - Po zakończeniu testów w lutym 2024 zostanie rozmontowany, przetransportowany na specjalnych lawetach do Hamburga, następnie statkiem dotrze do portu Tema w Ghanie. W marcu 2024 rozpoczniemy ostatnie jazdy testowe w warunkach eksploatacyjnych – poinformował Jan Bończyk, szef kolejowego rynku zagranicznego Pesa.