Pesa i Instytut Kolejnictwa zakończyły testy prototypowej lokomotywy manewrowej 6Dn z ogniwami wodorowymi. Tymczasem firma Air Products, która jest dostawcą wodoru i infrastruktury tankowania, zdradziła szczegóły zastosowanych rozwiązań.
Ostatni etap innowacyjnego projektu Pesy − lokomotywy manewrowej SM42-6Dn zasilanej prądem z wodorowych ogniw paliwowych −
ruszył w październiku. Pojazd przyjechał wówczas do Żmigrodu na badania na torze Instytutu Kolejnictwa. Jak poinformował "Rynek Kolejowy" Maciej Grześkowiak, dyrektor ds. projektów strategicznych i komunikacji Pesy, testy zakończyły się wczoraj, 5 grudnia.
Teraz producent złoży do Urzędu Transportu Kolejowego komplet dokumentów niezbędnych do uzyskania dopuszczenia do ruchu, w tym wyników testów. Producent chce wprowadzić pojazd do eksploatacji w kwietniu przyszłego roku. Prototypowy model został zbudowany na bazie lokomotywy SM42. Pesa
otwiera już jednak projekt, w którym zastosuje nową, a nie zmodernizowaną konstrukcję.
Air Products dostawcą wodoru i infrastruktury tankowania
Wodór i infrastrukturę tankowania podczas realizowanych przez Pesa Bydgoszcz testów manewrowej lokomotywy wodorowej na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie dostarczyła firma Air Products, największy na świecie dostawca wodoru. Dała się już wcześniej poznać w branży m.in. z
demonstracji miejskiego autobusu napędzanego wodorem w Jaworznie.
− Realizowana przez Pesę demonstracja lokomotywy wodorowej to przedsięwzięcie pionierskie i wyzwanie dla obu firm. Poprzednia demonstracja autobusu napędzanego paliwem wodorowym w Jaworznie udowodniła, że w kontekście pojazdów ciężkich wodór może być skuteczną i wydajną alternatywą dla paliw tradycyjnych. Air Products ma ogromne doświadczenie w całym łańcuchu wartości wodoru – od produkcji, poprzez dystrybucję i dostawy. Firmy i samorządy mogą być pewne rzetelności dostaw paliwa, jeżeli przestawią się na użycie czystego wodoru. Wierzymy, że nasze zielone paliwo otworzy nowe możliwości rozwoju kolejnictwa w Polsce i na świecie, a transport publiczny stanie się bardziej ekologiczny dla dobra nas wszystkich. Jesteśmy dumni ze współpracy z Pesą, która przyspieszy transformację energetyczną w Polsce. – powiedział Jacek Cichosz, prezes Air Products na Polskę cytowany w komunikacie.
Bezemisyjny priorytet Pesy− Bezemisyjne pojazdy szynowe to jeden z priorytetów przyjętej przez nas strategii Pesa 2026+. W ramach Platformy Regio160 pracujemy nad projektami elektrycznych zespołów trakcyjnych, zasilanych zarówno z baterii, jak i ogniw wodorowych. Naszą drogę z zastosowaniem wodoru w pojazdach szynowych rozpoczęliśmy od manewrowej lokomotywy wodorowej, która przechodzi właśnie ostatnie testy homologacyjne w Żmigrodzie. To dla nas również szansa na testy rozwiązań infrastruktury tankowania. Ze względu na regionalny charakter wykorzystania wodoru zakładamy w tym obszarze współpracę z wieloma partnerami zarówno na rynku polskim, jak i europejskim. Air Products, jako firma obecna w wielu krajach i dysponująca doświadczeniem, może stać się jednym z naszych partnerów jako dostawca wodoru. Przy okazji pierwszych testów rozpoczęliśmy rozmowy o długofalowej współpracy – mówi Maciej Grześkowiak z Pesy.
Eksploatacja wodorowego taboru szynowego będzie miała sens jedynie, jeżeli zostanie zagwarantowany i ułatwiony dostęp do wodoru o wysokiej czystości. − Udział w innowacyjnych projektach, obejmujących transport szynowy, uzupełnia i wzmacnia naszą strategię operacyjną, która skupia się wokół korzyści dla klimatu i podejmowania współpracy z partnerami i klientami, by wspólnie wytyczyć drogę do realizacji założeń zrównoważonego rozwoju. Wodór doskonale sprawdzi się w segmencie usług transportowych i towarowych na kolei. Na uwagę zasługują: zasięg porównywalny z pojazdami spalinowymi, szybkość tankowania oraz to, że nie emituje szkodliwych substancji w procesie zamiany na energię elektryczną – dodaje Jacek Cichosz z Air Products.
Air Products chwali się przeznaczeniem ponad 11 mld dolarów na bezemisyjne i niskoemisyjne projekty wodorowe napędzające transformację energetyczną. Chce m.in. wybudować największy w Wielkiej Brytanii zakład produkcji niebieskiego wodoru, a także pierwszy w tym kraju zakład produkujący zielony wodór na dużą skalę. Firma rozpoczyna również budowę drugiej instalacji skraplania wodoru w Rotterdamie w Holandii. W maju 2022 r. w regionie Europy Środkowej, Air Products przeprowadziła również testowy projekt tankowania wodoru w pierwszym na świecie regularnie kursującym pociągu Coradia iLint firmy Alstom.