Partnerzy serwisu:
Innowacje

Pesa rozpoczęła budowę prototypu lokomotywy wodorowej. Mamy wizualizacje!

Dalej Wstecz
Partner działu

Partner działu:

Data publikacji:
12-05-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

We wrześniu Pesa zaprezentuje wodorową lokomotywę manewrową własnej konstrukcji. Następnie prototyp będzie testowany na terenie płockich zakładów Orlenu – ujawnił podczas wiosennej edycji Impact CEE prezes Pesy Krzysztof Zdziarski. "Rynek Kolejowy" jako pierwszy pokazuje pierwsze wizualizacje pojazdu.

Trwa budowa pierwszej polskiej lokomotywy wodorowej. Będzie ona pojazdem jednokabinowym, przeznaczonym do manewrów na stacjach lub w zakładach przemysłowych. – Gotowe są już pierwsze komponenty, w tym – ramy i wyprodukowane w Kanadzie ogniwo wodorowe. Niebawem dotrą do nas kolejne. We wrześniu przewidujemy uruchomienie i początek testów – zapowiedział po raz kolejny Zdziarski. Premiera planowana jest na targach Trako.

Testy na bocznicy rafinerii

Prace nad napędem wodorowym trwają w Pesie już drugi rok. Bydgoski producent nawiązał w tej sprawie współpracę z wieloma wiodącymi ośrodkami badawczymi. Zawarto też porozumienie z potencjalnym pierwszym użytkownikiem. – Wraz z Orlenem doszliśmy do wniosku, że rafineria w Płocku będzie dobrym miejscem na przetestowanie pojazdu i wyszkolenie kadr do jego obsługi – poinformował Zdziarski. Jak uzasadnił, doświadczenie pracowników polskiego koncernu paliwowego w pracy z substancjami niebezpiecznymi pozwoli zminimalizować ryzyko.

Powodzenie we wdrażaniu nowych technologii zależy w dużej mierze od otoczenia prawnego. – Jako inżynierowie musimy wspomagać ośrodki tworzące legislację, regulujące np. proces testów. Uczestniczymy w tych pracach. Nowa będzie zarówno definicja wodoru jako paliwa, jak i sposób finansowania innowacji – stwierdził prezes Pesy. – Powinniśmy w jakiś sposób wynagradzać przewoźników za stosowanie technologii wodorowych. W różnych krajach UE popyt jest stymulowany właśnie w taki sposób – dodał.

Paliwo przyszłości – obiecujące, ale wciąż niebezpieczne

W ocenie Zdziarskiego wodór jest nośnikiem energii niełatwym w wykorzystaniu, ale bardzo obiecującym. – Wielu inżynierów widzi w nim ogromną przyszłość. Ma on bardzo dobre parametry fizyczne i chemiczne. Jest czysty i szeroko dostępny. Musimy tylko nauczyć się z nim obchodzić, by wyeliminować niebezpieczeństwo. Wysoka przenikliwość sprawia, że wystarczą małe nieszczelności, by doprowadzić do wycieku. Wodór jest też łatwopalny i wybuchowy – wyliczył wady i zalety nowego paliwa.

Prezes zapewnił, że prace nad poprawą emisyjności trwają w firmie od dawna. – Zabiegamy o nią, choćby stosując katalizatory czy mniej emisyjne silniki. To jednak działania na krótką metę – przyznał. Bardziej przyszłościowym rozwiązaniem ma być wzbogacenie oferty m. in. o pojazdy z pakietami bateryjnymi, a także wspomniane prace nad taborem wodorowym.

Według Zdziarskiego, choć firmy japońskie i niemieckie na razie wyprzedzają Pesę pod względem zaawansowania prac, wciąż istnieje szansa, by lokomotywa polskiej firmy była pierwszą w naszej części świata. – Pesa to firma bardzo młoda – nasza historia zaczęła się na początku XXI wieku. Młody jest też nasz zespół. Mamy jednak już 20 lat doświadczenia, ambitny zespół inżynierski i produkcyjny. Nawet wielcy tego świata w branży mówią, że Polska to terytorium Pesy – podkreślił. – Mimo zawirowań utrzymaliśmy się na rynku, a nasi klienci nie stracili w nas wiary. Jako pierwsi wprowadziliśmy program User Experience – ankietujemy nie tylko przewoźników, ale i pasażerów, i dostosowujemy się do ich preferencji – zapewnił.
Partner działu

Partner działu:

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Zmiana w zarządzie Pesy

Biznes

Zmiana w zarządzie Pesy

Jakub Madrjas 24 lipca 2023

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

Biznes

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

inf. pras. PKP Intercity 17 lipca 2023

Zobacz również:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Zmiana w zarządzie Pesy

Biznes

Zmiana w zarządzie Pesy

Jakub Madrjas 24 lipca 2023

Pesa wykona specjalną okleinę tramwaju dla Bydgoszczy

Zintegrowany transport

Pesa wykona specjalną okleinę tramwaju dla Bydgoszczy

Redakcja/inf. pras 24 czerwca 2023

Pozostałe z wątku:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Zmiana w zarządzie Pesy

Biznes

Zmiana w zarządzie Pesy

Jakub Madrjas 24 lipca 2023

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

Biznes

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

inf. pras. PKP Intercity 17 lipca 2023

Zobacz również:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Zmiana w zarządzie Pesy

Biznes

Zmiana w zarządzie Pesy

Jakub Madrjas 24 lipca 2023

Pesa wykona specjalną okleinę tramwaju dla Bydgoszczy

Zintegrowany transport

Pesa wykona specjalną okleinę tramwaju dla Bydgoszczy

Redakcja/inf. pras 24 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5