Przetarg na dostawę 60 spalinowych zespołów trakcyjnych i 60 elektrycznych pojazdów Koleje Czeskie ogłosiły w sierpniu 2018 roku. Przewoźnik poinformował właśnie, że otrzymał oferty od trzech producentów zainteresowanych przetargiem. Stawka jest wysoka: chodzi o kontrakt na około 850 milionów złotych.
Jednym z nich na pewno jest Pesa, która z powodzeniem dostarczyła w latach 2012 i 2013 trzydzieści jeden Linków do spółki Ceske drahy.
– Potwierdzamy, że jesteśmy zainteresowani kontynuacją współpracy z Kolejami Czeskimi. Złożyliśmy ofertę w tym przetargu – powiedział Maciej Grześkowiak, który podkreśla, że spółka posiada na tym rynku doświadczenie, a wyprodukowane w Bydgoszczy Linki mają dobrą markę u naszych południowych sąsiadów.
– Pierwszy etap postępowania polegał na złożeniu wstępnych ofert, z propozycją pojazdu i wstępną ceną. Zaproponowaliśmy sprawdzony pojazd Link. Obecnie trwa drugi etap, czyli dialog techniczny. Po nich powstanie końcowa specyfikacja, w oparciu o który będą składane przez firmy wiążące oferty końcowe – wyjaśnił Grześkowiak. W 2019 roku Pesa podpisała już umowę na dostawę 7 ezt
dla przewoźnika RegioJet.
O tym, że drugi z polskich producentów taboru spalinowego – Newag – także zainteresowany jest przetargiem, dowiedzieliśmy się już wcześniej z raportu giełdowego w kwietniu, gdzie producent przyznał, że złożył wniosek o dopuszczenie do postępowania przetargowego w Czechach na dostawę 60. spalinowych zespołów trakcyjnych. Spółka jednak oficjalnie nie chce komentować swojego udziału w czeskim przetargu. Nie wiemy, który z producentów jako trzeci wszedł do następnego etapu przetargu.
Nowe pojazdy muszę spełniać wymagania TSI, kursować z prędkością przynajmniej 120 km/h, ich producent musi uwzględnić nowe przepisy w kwestii przewozu rowerów oraz zainstalować wydajną klimatyzację. Na pokładzie musi znaleźć się radiotelefon pracujący w technologii GSM-R, oraz urządzenia ETCS. Przetarg na pojazdy spalinowy jest warty około 5 miliardów koron. To około 850 mln zł. Więcej na temat przetargu
można przeczytać tutaj.