Trzy firmy chcą dostarczyć PKP Intercity 10 nowych lokomotyw spalinowych. Najniższą ofertę złożyła bydgoska Pesa. Nowe lokomotywy poprowadzą w 2015 roku pociągi pasażerskie w tych relacjach, gdzie linie kolejowe nie są zelektryfikowane, np. pomiędzy Ełkiem a Suwałkami, czy Rzeszowem a Zagórzem.
W przetargu wzięły udział 3 firmy: Vossloh España, która zaoferowała ofertę z ceną 393 495 696,00 zł brutto, Pesa Bydgoszcz, która za lokomotywy chce ponad dwa razy mniej, bo 173 270 100,00 zł brutto, oraz Newag który złożył ofertę o wartości 211 683 000,00 zł brutto. Część środków potrzebnych na realizację inwestycji PKP Intercity chce pozyskać z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko.
Komisja przetargowa, przy wyborze najkorzystniejszej oferty, będzie kierować się w 80% kryterium ceny (z czego 60 pkt procentowych stanowi cena brutto za dostawę pojazdów i 20 pkt procentowych usługa utrzymania tj. stawka za 1 km przebiegu pojazdu), a w 20% kryterium terminu dostawy pojazdów. Podmiot, który złoży najkorzystniejszą ofertę będzie miał 24 miesiące (od daty podpisania umowy) na realizację zamówienia.
Zakup 10 nowych lokomotyw spalinowych do prowadzenia pociągów pasażerskich, jest pierwszym tego typu zamówieniem w historii przewoźnika. Celem projektu jest zwiększenie konkurencyjności sektora kolejowego i polepszenie jakości usług oraz rozszerzenie jego zasięgu o nowe trasy.
Dotychczas na liniach niezelektryfikowanych do prowadzenia swoich pociągów przewoźnik wynajmował lokomotywy spalinowe od podmiotów zewnętrznych. Zakup nowego taboru umożliwi PKP Intercity uruchamianie połączeń pasażerskich również na liniach, gdzie brakuje dziś trakcji elektrycznej np. we wschodnich i północnych regionach Polski. PKP Intercity planuje realizować połączenia z wykorzystaniem nowych lokomotyw na trasach:
-
Ełk – Korsze,
-
Ełk – Olecko – Suwałki,
-
Rzeszów – Stalowa Wola - Zamość,
-
Rzeszów – Jasło – Zagórz,
-
Krzyż – Gorzów Wlkp.,
-
Piła – Krzyż.