Nagrodą 25–lecia zostanie uhonorowana Pesa – największy producent taboru kolejowego w Polsce i jedna z największych firm z branży kolejowej w naszym kraju. Pesa przeszła długą drogę od czasu, gdy była jednym z Zakładów Naprawy Taboru Kolejowego. To przykład firmy, która w pełni wykorzystała szansę, jaką dały Polsce przekształcenia z 1989 roku i późniejsze wejście do Unii Europejskiej.
Kluczowym momentem w 160–letniej historii bydgoskich zakładów był 2001 rok, kiedy to rozpoczęto budowę autobusu szynowego Partner. Na bazie pojazdu powstała cała seria późniejszych konstrukcji. W tym samym roku firma zmieniła nazwę na: Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spółka Akcyjna Holding. W 2004 roku Pesa dostarczyła pierwszy pojazd szerokotorowy dla kolei ukraińskich. W tym samym roku Pesa wyprodukowała pierwszy EZT EN95 dla Warszawskiej WKD. W 2005 roku PESA weszła na rynek nowych tramwajów zdobywając kontrakt w Elblągu. W następnym roku Pesa sprzedała swoje pojazdy spalinowe do Włoch i w kolejnych latach wciąż rosła. Przełomowy był „kontrakt stulecia” na 186 tramwajów Swing dla Warszawy, których dostawa zakończyła się w ubiegłym roku. W 2012 roku Pesa podpisała prestiżową umowę na dostawę pociągów spalinowych dla Deutsche Bahn.
Obecnie Pesa jest gigantem polskiego rynku, którego portfel zamówień przekracza 2 mld złotych. W ciągu ostatnich lat wprowadziła do eksploatacji nowe typy taboru kolejowego, m. in. elektryczny zespół trakcyjny Elf, spalinowy Link i lokomotywę Gama. Pociągi Pesy eksportowane są m. in. do Czech, Białorusi i Niemiec, a tramwaje Pesy trafiły już m. in. do Bułgarii, Węgier, Rosji... i oczywiście do połowy krajowych sieci tramwajowych.
Do tej pory na naszych łamach zaprezentowaliśmy następujących laureatów:
Bartłomiej Głowacki: – Jestem bardzo szczęśliwy. Cieszę się, że nasza firma została doceniona – mówi Bartosz Głowacki, założyciel firmy Avista, będącej liderem na rynku biletomatów kolejowych. Więcej na ten temat w tekście pt. Twórca Avisty z nagrodą 25-lecia
PKP SA: Nagroda za rozpoczęcie procesów zmian właścicielskich w Grupie PKP – ze szczególnym uwzględnieniem wprowadzenia na Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie spółki PKP Cargo. Więcej na ten temat w tekście pt. Nagroda 25-lecia rynku kolejowego dla PKP SA
Marek Niewiadomski i Medcom: Medcom, istniejący już 26 lat, odnosi – ze swoimi podzespołami elektrycznymi i przetwornicami do taboru kolejowego – sukcesy nie tylko na rynku polskim czy europejskim, ale także na innych kontynentach. Więcej na ten temat w tekście pt. Marek Niewiadomski i Medcom z nagrodą 25-lecia rynku kolejowego
Koleje Mazowieckie: Renoma przewoźnika, budowana przez tę dekadę oraz zaangażowanie kadry przyczyniły się do nadania spółce Nagrody 25-lecia rynku kolejowego.
Piotr Całbecki: Za to, że jako jedyny samorządowiec w kraju nie bał się wprowadzić konkurencji na polskie tory.
O przyznaniu nagród zdecydowała kapituła złożona z przedstawicieli miesięcznika i portalu „Rynek Kolejowy”, Forum Kolejowego – Railway Business Forum oraz zaproszonych do współpracy ekspertów branżowych.
Wyróżnienia zostaną wręczone 8 października podczas uroczystego bankietu poprzedzającego organizowaną w Łodzi czwartą już edycję Kongresu Kolejowego. Bankiet odbędzie się 8 października w Expo-Łódź, al. Politechniki 4. Początek o godz. 19:30. Zapraszamy również do udziału w samym Kongresie (9 października 2014 r., Expo-Łódź) i wydarzeniach mu towarzyszących.
Sukcesywnie będziemy ogłaszać zwycięzców naszego konkursu – przy okazji publikując ich sylwetki lub przeprowadzone z nimi wywiady. Zależy nam, na tym by historie nagrodzonych osób czy firm stały się inspiracją dla innych podmiotów działających na rynku.
Kongres Kolejowy
to największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne poświęcone branży transportu szynowego w naszym kraju. Podczas zeszłorocznej edycji, 5 listopada 2013 r. w Warszawie spotkało się ponad 600 przedstawicieli biznesu, menadżerowie, jak również politycy najwyższego szczebla i samorządowcy, zainteresowani rozwojem transportu kolejowego i jego pozytywnym wpływem na całość polskiej gospodarki.
Wszystko o Kongresie Kolejowym